nieuwe praktijken | Nieuwe Praktijken 3
dinsdag 22 september
inhoud In deze sessie graven we dieper naar jouw kernwaarden en -kwaliteiten. Kernwaarden zijn wat je hoog in het vaandel draagt, als persoon en dus als ontwerper.
Geen enkel ontwerp is neutraal, en elke bril waarmee je kijkt naar je werk heeft invloed op je handelen. Wanneer je bewust bent van de waarden die voor jou belangrijk zijn, geven ze richting en zin aan je werk.
voorbereiding Deze sessie vraagt een flinke voorbereiding, gelukkig kan je daar ook anderen voor inzetten. Identificeer minimaal 3 personen uit je directe omgeving (familie, collega’s, vrienden) waarmee je in gesprek kan gaan over je waarden. Deel onderstaande vragen met ze en vraag hen dit voor te bereiden.
Plan een gesprek van +/- 1 uur met elke persoon in ter voorbereiding op de les.
– Wat zijn de belangrijkste waarden voor mij? Waaraan merk je dat?
– Waarop kun je mij altijd aanspreken? In het werk én privé?
– Van welke dingen word ik echt boos? Wat vind ik onrechtvaardig en wat bewonder ik juist? Wat raakt mij?
– Wat maakt onze vriendschap? En wat zou hem breken? Geldt dat in het algemeen voor mijn vriendschappen?
– Welke complimenten heb je voor mij?
– Welke complimenten krijg ik (altijd) van andere mensen?
– Waarin vind je mij de ‘beste ter wereld’ en overstijg ik anderen?
– Voor welk project zou je mij vragen? Zou je mij bijvoorbeeld als ceremoniemeester, coach of sporttrainer willen? Waarom wel/niet?
– Denk je dat ik goed ben in mijn werk? Waarom denk je dat?
– Welke complimenten zou ik (nog meer) willen krijgen?
– Welke idealen zal ik altijd blijven nastreven?
– Wat is de unieke bijdrage die ik wil leveren aan de wereld en aan mijn directe omgeving? Wat gaat er verloren als ik er niet meer ben? Hoe denk jij dat ik herinnerd wil worden door de mensen die me dierbaar zijn?
– Heb jij het gevoel dat ik ergens door gedreven word in het leven? Wat zou dat kunnen zijn? Wanneer vind ik mijn leven geslaagd? Wat maakt mij gelukkig?
– Zijn voor mij alle ‘levenskringen” belangrijk: de persoonlijke kring (ik), de werkkring, de sociale kring (familie en vrienden) en de grote sociale kring (de maatschappij)?
– Wat voor doelen passen bij mij en mijn kringen?
– Is er iets waarvan jij hoopt dat ik het ooit ga bereiken?
– Welk talent vind jij dat ik als eerste in actie moet omzetten?
indeling Tijdens de werksessie gaan we niét in detail in op alle antwoorden van je vragen. Wél gaan we reflecteren op het proces.
18.30 groep verzamelt in Teams
Hoe verliepen de gesprekken? Wat heb je geleerd over jezelf? Was het moeilijk? We praten een rondje over de algemene indruk van de oefening rond kernwaarden en -kwaliteiten.
18.45 voorbereiding & reflectie presentatie (individueel)
In dit onderdeel ga je individueel aan de slag met de analyse en reflectie op je gesprekken:
• Wat heeft je het meest verrast?
• Wat was herkenbaar?
• Hoe heeft het invloed op hoe je kijkt naar je design research? En je rol als ontwerper?
• Op welke manier beïnvloedt dit je interactie met participanten?
• Hoe kan je de waarden beter integreren in je onderzoek?
• Hoe wil je dat deze waarden aan het einde van dit jaar zichtbaar zijn in je afstuderen?
19.45 groep verzamelt in Teams.
Presentatie (10min p.p.)
Karla
Nanna
Jasper
Isabel
Esmeralde
Bram
docent Jan Belon
nieuwe praktijken | Nieuwe Praktijken 3
dinsdag 27 oktober
inhoud
Je expertise wordt helder: je staat aan de vooravond van een werkelijk nieuwe praktijk. Je hebt je design research inmiddels in een context kunnen plaatsen en kent de spelers in het veld. Je nieuwe netwerk krijgt vorm en over de rol die je wilt gaan vervullen ben je duidelijker. Om je expertise helder te kunnen verwoorden ga je naar analogie met de DR-werkwijze het komende semester kijken welke lemma’s voor jou van belang zijn. In deze workshop kijk je via een zelfgekozen NP-lemma naar je design research en nieuw te vormen praktijk. Zo krijg je focus en kan je uitzoeken welke NP-lemma’s een grote rol gaan spelen in je praktijk. In de eerstvolgende les in november werk je je eigen lemma’s verder uit. Deze set lemma’s vormen de basis voor het lexicon waarmee je straks je expertise uitdrukt.
Tijdens deze sessie kijken we naar je uitgangspunten en de manier waarop je er verder aan wilt werken.
voorbereiden Zoek in het document NP-maps (in de rechterkolom) de map die past bij jouw (keuze)lemma en werk dat uit; zo geef je een eerste invulling aan voor jou belangrijke uitgangspunten. Benoem op het laatste feedbackvel de vragen die je hebt over het gekozen lemma. In de les werken we verder hiermee.
Geef jouw lemmakeuze uiterlijk maandag 26 oktober door via h.staal@hr.nl
docent Harma Staal
nieuwe praktijken | Nieuwe Praktijken 3
dinsdag 10 november
inhoud In deze workshop ga je aan het werk met een eigen lexicon. Hierin beschrijf je een set zelfgekozen lemma’s waarmee je je design research specifiek maakt en je expertise diepgang geeft. Je werkt dit uit op basis van de verzameling begrippen die inmiddels aanwezig zijn in je onderzoek. Je analyseert veelgebruikte tags, maar kijkt ook nog eens goed naar de namen van trails (welke grote thema’s wijs je straks aan?) of termen die je in eerdere mappings gebruikte. Je werkt toe naar ongeveer 10 lemma’s die in jouw onderzoek een grote rol spelen en zo je lexicon vormen. Vervolgens beschrijf je de betekenis die jij aan ieder lemma geeft. De manier waarop je deze lemma’s beschrijft is eigen aan jouw design research. Het lexicon zal niet alleen een rol gaan spelen in de strategie van je nieuwe praktijk en positionering in je netwerk, ook geef je het een passende plek in je publicatie en het bijbehorende medium. Het ontsluit daar mogelijkerwijs je verhaal als een interface, of ondersteunt in de (letterlijke) zijlijn je hoofdverhaal. In de workshop zoek je uit welke lemma’s voor nieuwe praktijk het beste gaan zijn en de mogelijkheden die je aanvullend met dit lexicon hebt.
voorbereiding Werk via de maps Begrippenanalyse (rechterkolom) aan een eerste versie van je lexicon. Kijk ook naar de Mapping Thema’s uit de les Research Blog eerder dit semester en maak de keuze voor een set lemma’s die jouw onderzoek kunnen funderen en uitdragen.
docent Harma Staal
nieuwe praktijken | Nieuwe Praktijken 3
woensdag 25 november
inhoud In deze sessie gaan we uitgebreid in op de relatie tussen je participantgroepen en de waarde die je onderzoek voor ieder van hen kan gaan betekenen. Deze waarde zal steeds – in meer of mindere mate – verschillen.
Gedurende de dag geeft Jan vanuit zijn eigen praktijk inzicht in deze waarderelaties. Hij kijkt naar hoe in verschillende domeinen naar waarde wordt gekeken en zoomt in op voorbeelden. Welke waarde breng je in bij co-creatie en welke waarde biedt design research aan burgers of klanten? Deze waarden herkennen en de verschillen zien tussen het werken met of juist voor participanten is belangrijk. De keuzes die hier te maken zijn zullen de loop van je design research en je rolontwikkeling wederom beïnvloeden.
Tijdens de workshop zet je je participantengroepen naast elkaar en probeer je specifiek te worden over de mogelijke waarde voor iedere groep. Je maakt keuzes en diept twee participantengroepen uit. In een feedbacksessie kruipen je peers in de huid van de ander en helpen je zo de identiteit van je participanten goed in beeld te krijgen.
Door heel precies waarden te onderzoeken kan je bepalen hoe je je laatste semester ingaat en welke strategie je voor de langere termijn moet ontwikkelen.
voorbereiden Lees de tekst A framework for designing for divergent values (rechterkolom)
docenten Harma Staal & Jan Belon
nieuwe praktijken | Wrap Up Semester 3
dinsdag 5 januari
inhoud In deze laatste NP-werksessie kijk je (opnieuw) naar de waarde van je design research en hoe je van daaruit een product, dienst, kennis of methode voor een specifieke participantengroep gaat ontwikkelen. Je kijkt daarom opnieuw naar waardeontwikkeling en hoe je die verder kunt uitbouwen. Met deze nadere specificering van waarde(n) start je met het ontwikkelen van een goede strategie en bepaal je wat je uit je NP3-gesprek wilt halen.
voorbereiden Neem relevante uitkomsten uit eerdere sessies rondom Waarde en Participanten mee naar de les.
docente Harma Staal