Blogpost

storytelling | Blogpost 1
woensdag 28 oktober

inhoud Aan het eind van dit semester publiceren jullie een blogpost op de website van de Master Design. Die website lanceren we in november.

In deze workshop ga je aan de slag met het opzetten van je blogpost. Je bepaalt waar je in je design research op dit moment al voldoende hebt verzameld om een stevige uitspraak te doen. Daarbij hou je in je achterhoofd dat je voor peers publiceert. Dat doe je op masterniveau, wat betekent dat je de opbrengsten uit verschillende iteraties en bronnen navolgbaar met elkaar verbindt en je relevantie en actualiteit laat zien. Bovendien wil je laten zien dat je iteraties en bronnen van goede kwaliteit zijn. We kijken gezamenlijk naar de expertise die ieder van jullie nu al uitdraagt. Welk verhaal past daar op dit moment bij? Hoe vertel je een deel van je design research in de blogpost? En hoe doe je dat op je eigen manier?

Een blogpost is opgebouwd in delen. Die delen hebben inhoudelijke samenhang, en verhouden zich op een bepaalde manier tot andere delen: je zou dat alinea’s in een paragraaf of shots in een sequentie kunnen noemen.

‘s Ochtends ga je inhoudelijk met de opbouw van je blogpost aan de slag. Het herkennen van en werken in delen – in tekst, beeld, in geluid, enz. – kan helpen die opbouw helder te krijgen. Je kijkt op dat moment als het ware als redacteur naar je eigen tekst. Aan de hand van voorbeelden ontdek je waar je op kunt letten.

‘s Middags ga je aan de slag met de invulling van je opbouw. Je kijkt of je je lezer in de eerste opzet een goed ontworpen ingang biedt. Je inventariseert hoe de delen van de blogpost en aanvullende elementen als hyperlinks, lemma’s, verwijzingen naar bronnen en onder- of bijschriften zich tot elkaar verhouden. Ondersteunen de verschillende elementen jouw argument? Heb je de verschillende elementen de juiste plek gegeven? Gebruik je een consequente (vormen)taal die past bij jouw lezers en bij jou? Hoe kun je je keuzes verstevigen?

voorbereiding Zorg dat je de het materiaal waarmee je wilt werken bij de hand hebt.

docente Linda Wassenaar

storytelling | Blogpost 2
woensdag 11 november

inhoud Aan het eind van dit semester publiceren jullie een blogpost op de website van de Master Design. Die website lanceren we op 9 november.

In deze tweede les nemen jullie alinea’s (tekst en beeld/geluid/etc) mee om te bespreken. Je hebt een keuze gemaakt in het onderwerp voor je blogpost en die keuze hangt samen met een of meerdere deelvragen. Ook weet je concreet wie het publiek van je blogpost is.

Daarnaast besteden we aandacht aan verschillende stijlen van schrijven en de structuur van je verhaal. Je gaat verder met je blogpost en kijkt op dat moment als het ware als redacteur naar je eigen tekst. Aan de hand van voorbeelden ontdek je waar je op kunt letten. Je kijkt ook of je je lezer een goed ontworpen ingang biedt.

Harma laat jullie aan de start van de middag zien hoe de Master Design-website waarop jullie blogpost komt eruit ziet en werkt.

Daarna inventariseert je hoe de delen van de blogpost en aanvullende elementen als hyperlinks, lemma’s, verwijzingen naar bronnen en onder- of bijschriften zich tot elkaar verhouden. Ondersteunen de verschillende elementen jouw argument? Heb je de verschillende elementen de juiste plek gegeven? Gebruik je een consequente (vormen)taal die past bij jouw lezers en bij jou? Hoe kun je je keuzes verstevigen?

voorbereiding Neem een aantal (3 of meer) alinea’s mee om te bespreken. Denk aan de criteria zoals besproken in les 1. Het doel en het publiek van je blogpost zijn helder. Zorg daarnaast dat je het materiaal waarmee je wilt werken bij de hand hebt.
Stuur je alinea’s uiterlijk dinsdag 10 november, 12.00 uur naar l.meijer-wassenaar@rekenkamer.nl

docente Linda Wassenaar en Harma Staal (over de MD-website)