storytelling | Blogpost 1
woensdag 28 oktober
inhoud Aan het eind van dit semester publiceren jullie een blogpost op de website van de Master Design. Die website lanceren we in november.
In deze workshop ga je aan de slag met het opzetten van je blogpost. Je bepaalt waar je in je design research op dit moment al voldoende hebt verzameld om een stevige uitspraak te doen. Daarbij hou je in je achterhoofd dat je voor peers publiceert. Dat doe je op masterniveau, wat betekent dat je de opbrengsten uit verschillende iteraties en bronnen navolgbaar met elkaar verbindt en je relevantie en actualiteit laat zien. Bovendien wil je laten zien dat je iteraties en bronnen van goede kwaliteit zijn. We kijken gezamenlijk naar de expertise die ieder van jullie nu al uitdraagt. Welk verhaal past daar op dit moment bij? Hoe vertel je een deel van je design research in de blogpost? En hoe doe je dat op je eigen manier?
Een blogpost is opgebouwd in delen. Die delen hebben inhoudelijke samenhang, en verhouden zich op een bepaalde manier tot andere delen: je zou dat alinea’s in een paragraaf of shots in een sequentie kunnen noemen.
‘s Ochtends ga je inhoudelijk met de opbouw van je blogpost aan de slag. Het herkennen van en werken in delen – in tekst, beeld, in geluid, enz. – kan helpen die opbouw helder te krijgen. Je kijkt op dat moment als het ware als redacteur naar je eigen tekst. Aan de hand van voorbeelden ontdek je waar je op kunt letten.
‘s Middags ga je aan de slag met de invulling van je opbouw. Je kijkt of je je lezer in de eerste opzet een goed ontworpen ingang biedt. Je inventariseert hoe de delen van de blogpost en aanvullende elementen als hyperlinks, lemma’s, verwijzingen naar bronnen en onder- of bijschriften zich tot elkaar verhouden. Ondersteunen de verschillende elementen jouw argument? Heb je de verschillende elementen de juiste plek gegeven? Gebruik je een consequente (vormen)taal die past bij jouw lezers en bij jou? Hoe kun je je keuzes verstevigen?
voorbereiding Zorg dat je de het materiaal waarmee je wilt werken bij de hand hebt.
docente Linda Wassenaar
storytelling | Blogpost 2
woensdag 11 november
inhoud Aan het eind van dit semester publiceren jullie een blogpost op de website van de Master Design. Die website lanceren we op 9 november.
In deze tweede les nemen jullie alinea’s (tekst en beeld/geluid/etc) mee om te bespreken. Je hebt een keuze gemaakt in het onderwerp voor je blogpost en die keuze hangt samen met een of meerdere deelvragen. Ook weet je concreet wie het publiek van je blogpost is.
Daarnaast besteden we aandacht aan verschillende stijlen van schrijven en de structuur van je verhaal. Je gaat verder met je blogpost en kijkt op dat moment als het ware als redacteur naar je eigen tekst. Aan de hand van voorbeelden ontdek je waar je op kunt letten. Je kijkt ook of je je lezer een goed ontworpen ingang biedt.
Harma laat jullie aan de start van de middag zien hoe de Master Design-website waarop jullie blogpost komt eruit ziet en werkt.
Daarna inventariseert je hoe de delen van de blogpost en aanvullende elementen als hyperlinks, lemma’s, verwijzingen naar bronnen en onder- of bijschriften zich tot elkaar verhouden. Ondersteunen de verschillende elementen jouw argument? Heb je de verschillende elementen de juiste plek gegeven? Gebruik je een consequente (vormen)taal die past bij jouw lezers en bij jou? Hoe kun je je keuzes verstevigen?
voorbereiding Neem een aantal (3 of meer) alinea’s mee om te bespreken. Denk aan de criteria zoals besproken in les 1. Het doel en het publiek van je blogpost zijn helder. Zorg daarnaast dat je het materiaal waarmee je wilt werken bij de hand hebt.
Stuur je alinea’s uiterlijk dinsdag 10 november, 12.00 uur naar l.meijer-wassenaar@rekenkamer.nl
docente Linda Wassenaar en Harma Staal (over de MD-website)
FEEDBACK-DATA
Jullie kunnen op verschillende momenten feedback krijgen op je draft van de blogpost:
> woensdag 18 november, voor 10.00 uur mailen aan l.meijer-wassenaar@rekenkamer.nl
> woensdag 2 december, 10.00-12.00 uur in Teams met Harma Staal
> maandag 25 januari, voor 10.00 uur zichtbaar in website/draft (Wiesje Korf, Hanneke Briër en Harma Staal geven feedback)
> inleveren toets donderdag 18 februari, voor 10.00 uur
Materiaal ter inspiratie voor het schrijven van je blogpost
In de laatste workshop bespraken we de volgende artikelen:
Maike Klip, De begripvolle ambtenaar
Nadieh Bremer, The design process of ‘why do cats & dogs…?’
Simone de Boer e.a., Anthropology in the local newspaper
Vasilis van Gemert, Flipping things
Sheila Pontis, Step 1: colouring outside and beyond the lines
Het artikel van Sheila Pontis vonden we een mooi voorbeeld van hoe je je onderzoek kunt beschrijven als binnenstaander en als buitenstaander. In het boek On Ethnography van Sarah Daynes & Terry Williams kun je in de inleiding The Mission meer lezen over hoe je kijkend als binnenstaander kunt schrijven. De auteurs maken vervolgens de overstap naar de buitenstaander door te bespreken hoe ze naar de tekst beschreven als binnenstaander kijken én plaatsen in het etnografische veld. Echter, dit is ter inspiratie en het kán een manier zijn om jouw verhaal in je blogpost te vertellen. Wat vooral belangrijk is, is hoe je de switch kunt maken van beschrijven van wat je hebt gedaan in je onderzoek (b.v. met je participanten) en hoe je daarover denkt, dus die analysestap maken in je tekst.
Daarnaast waren jullie ook benieuwd naar de uitspraak Trojan horse, dus van binnenuit een organisatie veranderen. Ik heb destijds dit artikel van Bonno Pel gevonden: Trojan horses in System Innovation; A dialectical perspective on the paradox of acceptable novelty
Esmeralde vond nog een ander mooi artikel van Manuel Hensman dat daarop voortborduurt en meer inzoomt op het aspect van ‘gift’: The Trojan horse mechanism and reciprocal sense-giving to urgent strategic change. Kijk er alleen naar als je denkt dat het interessant is voor jouw onderzoek en jouw positie als ontwerpend onderzoeker, het gaat dus niet over schrijven zelf.