SHOW MENU

Iteratie

design research | Iteratie 1
woensdag 9 september

inhoud Na de verlate presentaties en beoordelingen van DR , beginnen we met de kick-off van het derde semester. Centraal daarin staat het verder verdiepen van je eigen manier van Design Research doen, met nu meer focus op het uitvoeren in de context die voor jou relevant is. Die ontwikkeling gaan we tijdens de komende DR-lessen aanscherpen d.m.v. reflection on action. Waar we vorig semester expliciet ook in de lessen (deel)iteraties uitvoerden, vinden die nu echt plaats daar waar ze er toe doen en gebruiken we de lessen om samen te reflecteren op hoe dat gaat en hoe dat nog beter kan. Dat reflecteren doen we aan de hand van onze 6 lemma’s.

In de eerste les maakt ieder van jullie een eigen plan/programma voor het komende semester, waarin je aangeeft wat voor jou verschillende iteraties gaan zijn. Die kunnen elkaar in een context opvolgen, of parallel in verschillende contexten plaatsvinden. Dat kunnen twee grote iteraties zijn, maar ook tien kleine. Per iteratie gaan we de invulling vanuit de zes lemma’s uitdiepen.

Het DR-plan dat we op deze manier maken, vormt de basis om in de volgende DR-bijeenkomsten van dit semester uitgebreid te kunnen reflecteren en gaandeweg ieders aanpak verder aan te scherpen.

voorbereiding Voor deze les zijn geen specifieke voorbereidingen nodig.

docente Sietske Klooster

design research | Iteratie 2
woensdag 7 oktober

inhoud In de eerste les reflecteerden we op de iteratiestructuur van jullie DR tot nu toe en van daaruit gaven jullie vorm aan de structuur van iteraties voor dit semester. Daarbij specificeerden jullie de focus van de eerste iteratie(s), te doen voor de les van 7 oktober. De uitwerking van deze onderdelen, werk(t)en jullie (bij voorkeur op de blog) uit als deliverable voor 28 september. Hierin zijn visualisaties van de iteratiestructuur verwerkt, samen met de manier waarop de verschillende lemma’s hierin worden geadresseerd. Daarbij is een duidelijke beschrijving en motivatie uitgewerkt van de iteraties die worden uitgevoerd voor de les van 7 oktober.
In de les van 7 oktober werken we aan een reflection on action op jullie eerste iteratie(s). Wat zijn de vindingen? Van hieruit kijken jullie opnieuw naar de iteratiestructuur van dit semester: klopt die nog met het eerdere plan, of moeten er aanpassingen of verdere specificaties worden gemaakt voor de aankomende iteraties? Wat is het concrete plan voor de iteraties tot half december en wanneer/waarvoor wil je een DR-coaching inplannen in de tussentijd?

voorbereiding
1. De deliverable van de vorige les op 28/09.

2. Zorg dat je met een korte presentatie (max 5 min), o.b.v. passende documentatie van de iteratie die je tussentijds hebt uitgevoerd, de rest kunt meenemen in wat er is gebeurd.

docent Jop Japenga

design research | Iteratie 3
woensdag 16 december

inhoud Dit semester hebben jullie met name aan jullie eigen iteraties in context gewerkt. De iteratielessen staan in het teken van reflectie op actie. De afgelopen periode hebben jullie 1-op-1 coaching gehad om ook tussentijds nog te kunnen sparren op jullie iteraties. In de laatste iteratieles van dit semester werken we aan een reflection-on-action op jullie iteratie(s) sinds de vorige les van begin oktober. Wat is er gebeurd en wat zijn de lessen die je daaruit kunt trekken? Wat is het verhaal waarmee je het derde semester DR gaat afsluiten?
Van hieruit kijken jullie opnieuw naar de planning voor het restant van de opleiding: klopt die nog met het eerdere plan, of moeten er aanpassingen of verdere specificaties worden gemaakt voor de aankomende iteraties?

voorbereiding Zorg dat je met een korte presentatie (max 5 min), o.b.v. passende documentatie van de iteratie die je tussentijds hebt uitgevoerd, de rest kunt meenemen in wat er is gebeurd. Dit dient als voorbereiding op de reflectie in de les.

docent Jop Japenga

design research | Iteratie 2
woensdag 7 oktober

Het presentatiemateriaal van deze les is te downloaden via: 20201007 DR-Reflection on Action

Beeld en geluid is terug te vinden op Teams.