SHOW MENU

Expertlezing

expertlezing | Bepalen van interessante experts
woensdag 18 maart

inhoud Tijdens deze workshop bespreken we samen de opzet van de expertlezingen.
Aansluitend daarop onderzoek je welke experts interessant kunnen zijn als gast tijdens jouw expertlezing. Je bekijkt welke deelvraag je via je expert kunt beantwoorden. Daarnaast bedenk je welke vorm van ieder van deze experts goed zou kunnen werken: een gesprek, een presentatie, een actieve vorm, enz. Het werken met een expert is behalve een manier om kennis te vergaren een reflectietechniek: je kunt je eigen (prille) ideeën met je expert bespreken.
Last but not least beredeneer je waarom deze expert voor het publiek interessant is.

In de workshop werk je aan de eerste stap van de toets, het voorstel voor jouw expertlezing.

docente Hanneke Briër

AANVULLING IN VERBAND MET ONDERWIJS OP AFSTAND

Ik ga met ieder van jullie individueel via Skype in gesprek over de onderwerpen die hierboven beschreven staan.
Nodig mij alvast uit in Skype, je kunt me vinden als hanneke brier

13.00 Bram
13.30 Karla
14.00 Esmeralda
14.30 Jasper
15.00 Nienke
15.30 Isabel
16.00 Rosa
16.30 Nanna

deliverable Ieder van jullie is nu aan het nadenken over de expert die interessant is om mee te nemen in jullie eigen onderdeel van de Grad Show 2020. Het is de bedoeling om een concept voorstel te schrijven, waarin je aangeeft wat je precies zou willen doen. Alle informatie over dat voorstel vind je onder: https://masterdesign.mywdka.nl/2019/curriculum-toetsen/criteria-toetsen-semester-2/#post-59
Mail je concept voorstel uiterlijk dinsdag 14 april, 10.00 uur naar h.g.brier@hr.nl

Belangrijk om te weten
>De expertlezingen vinden plaats in het Nieuwe Instituut op donderdag 9 juli als onderdeel van de Grad Show.
>Je hebt €120,- plus reiskosten (maximaal €55,-) om aan te bieden aan je expert.

expertlezing | Interviewtechnieken
woensdag 15 april

inhoud Voor je expertlezing is het interview een belangrijke methode. Voorafgaande bevraag je je expert, om te kijken of hij/zij goed past bij de deelvraag die je wilt beantwoorden. Afhankelijk van de vorm die je kiest voor de expertlezing, speelt het interview ook daarin een rol. Is het niet in het bevragen van je expert, dan is het wel in het modereren van de vragen van het publiek.

In je manier van interviewen bepaal je hoe het gesprek verloopt, en wat eruit komt. Wanneer je een meer reflectief gesprek zoekt, zul je met specifieke onderwerpen in je achterhoofd een dialoog aangaan. Wanneer je wilt dat je expert bepaalde kennis deelt met je publiek, zul je daar in je vragen gerichter naartoe werken – je weet dan feitelijk al wat je wilt horen. In het modereren van de vragen uit het publiek is het vaak de truc een vraag kort en krachtig te herformuleren.
Bij dit alles kun je nadenken over de hulpmiddelen die je gebruikt, van briefjes of presentaties met de onderwerpen of vragen erin tot conversation pieces en questionnaires.

Vanuit jullie conceptvoorstellen (zie deliverable vorige sessie) gaan we aan de slag met deze verschillende interviewtechnieken

docente Hanneke Briër

expertlezing | Introductie & persbericht
dinsdag 2 juni

inhoud Met een ander moment om jullie studentlezingen te houden dan eerder gedacht, is het goed met elkaar een plan te maken hoe we die zo goed mogelijk kunnen organiseren. Uit de ideeën die jullie opperden, en de ruimte die het Nieuwe Instituut ons biedt, komen drie opties:
*we organiseren een live event in het Nieuwe Instituut
*ieder van jullie interviewt de eigen expert, edit dit gesprek en deelt het via de blog
*we streamen een event

Samen beslissen we wat we doen, en wanneer. Van daaruit werkt ieder van jullie tijdens deze workshop aan het eigen scenario, waarin je alle elementen die je wilt opnemen in je eigen studentlezing op een rijtje zet in een storyboard. Welke rol kun je je publiek in je scenario geven?

voorbereiding Bedenk welke expert(s) je wilt uitnodigen, om welke vraag/vragen te onderzoeken.

docente Hanneke Briër

expertlezing | Alles in concept gereed
dinsdag 16 juni

inhoud Met vrijdag 2 oktober als datum voor jullie expertlezingen, kunnen we nu beginnen met de daadwerkelijke voorbereiding. Ieder van jullie heeft twee keer een halfuur: het eerste voor de expertlezing, het tweede voor uitwisseling met het publiek. En dat alles in een online event.
Tijdens de workshop gaan we aan de hand van jullie persberichten de slag met het programma. Wat is de goede volgorde, hoeveel break out-sessies doen we tegelijkertijd? Vervolgens houden we onderlinge feedbacksessies, om ieders scenario voor expertlezing en publieksgedeelte zo goed mogelijk te krijgen.
Aan het eind bespreken we vervolgstappen. Wat moet er op welk moment gebeuren?

voorbereiden Nodig je expert uit voor vrijdag 2 oktober. Werk je scenario uit en schrijf een concept persbericht (zie voor beide de rechterkolom). Zet deze uiterlijk dinsdag 16 juni 10.00 uur in je blog.
nb Het persbericht is korter dan we eerder bespraken: 100 woorden en een beeld. De criteria voor de toets zijn specifiek gemaakt voor de sessie in oktober, kijk daar dus nog een keer goed naar!

docente Hanneke

RONDOM HET EVENT

Concept Planning Expertlezing

 

SCENARIO VOOR EEN EXPERTLEZING
Voor het organiseren van je expertlezing en break out-sessie is het handig om in een scenario te denken.
De onderstaande vragen kunnen daarbij helpen.
Hou in je achterhoofd dat je een half uur hebt voor de expertlezing en een half uur voor de break out-sessie met het publiek.

Welke deelvraag onder je ontwerpvraag wil je beantwoorden of bereflecteren?
Waarom is die vraag belangrijk voor jouw design research?

Wie is de goede expert om je daarbij te helpen?
En waarom – zowel bezien vanuit jouw design research als vanuit nieuwe praktijken?

Welke vorm werkt voor jou, je expert en context goed: presentatie, interview, paneldiscussie, enz?

Hoe bouw je de tijd die je hebt op?
Denk aan je introductie, de tijd voor je expert en de afronding/aankondiging van je break out-sessie.

Welke rol geef je het publiek, hoe modereer je dit?
Wie is je publiek? Hoe zet je dit stuk op, hoe rond je af?

Hoe leg je lezing en publieksgedeelte vast?
Maak je notities, heb je een voicerecorder bij je, film je wellicht. Wat heb jij nodig om alles wat gezegd wordt nog een keer goed te kunnen nalezen of luisteren.

Feedback Scenario Expertlezing

Persbericht
In je persbericht zorg je dat je publiek kort en krachtig (in ca. 100 woorden en een beeld) weet wat het kan verwachten van jouw expertlezing en break out-sessie:
*wie ben jij, wat is je ontwerpvraag?
*wie is je expert, waarom is deze interessant (welke deelvraag probeer je te beantwoorden / waar staat je expert in nieuwe praktijken)?
*hoe ziet de expertlezing eruit (presentatie, interview, paneldiscussie enz.)?
*hoe ziet de break out-sessie eruit?

Vorig jaar zagen de persberichten er zo uit (iets korter, omdat er geen break out-sessies waren):
MD Grad Show 2019

 

SCENARIO VOOR EEN INTERVIEW

Welke deelvraag onder je ontwerpvraag wil je beantwoorden?

Welke tags gebruik je om de goede antwoorden uit je interview te helpen?
Tags helpen je het gesprek te coderen, te beluisteren op precies die dingen die er voor jou uiteindelijk toe doen. Door die al van te voren te weten kun je tijdens het gesprek zelf ook beter luisteren of de dingen gezegd worden die jou gaan helpen.

Gaat het om een reflectief gesprek, waarbij je wat je zelf weet of vermoed wilt onderzoeken?
Dan is een dialoog, waarbij zowel jij als je gesprekspartner informatie inbrengt, een goede vorm.

Gaat het je erom kennis te halen bij de ander?
Dan is een vraaggesprek een goede vorm. Bedenk daarbij hoeveel vragen je wilt stellen. Doe je het met één inleidende vraag, waarop de ander mag doorpraten en waarbij jij steeds blijft doorvragen op wat gezegd wordt. Of heb je een serie vragen, die je allemaal beantwoord wilt zien.
Bij deze vorm kun je blanco zijn in wat je denkt dat de ander precies gaat vertellen, of juist al een idee hebben van welke kennis gaat komen. Hoe speel je daar met je vragen op in?

Welke omgeving is goed voor dit gesprek?
Zit je bij elkaar aan tafel, ontmoet je elkaar online, wandel je? Iedere omgeving heeft een andere impact op je gesprek.

Welke boog bouw je in het gesprek in?
Van introductie, naar vertrouwelijkheid, naar echt kunnen spreken, via afronding naar ineens nog prachtige uitspraken als het gesprek al afgelopen lijkt. Iedere fase brengt andere uitspraken, probeer te bedenken hoe je daarin kunt sturen.

Hoe leg je het gesprek vast?
Maak je notities, heb je een voicerecorder bij je, film je wellicht. Wat heb jij nodig om alles wat gezegd wordt nog een keer goed te kunnen nalezen of luisteren.
Weet dat het een goed idee is om gelijk na een gesprek je eerste gedachten op te schrijven, maar dat je ongetwijfeld op die manier ook dingen mist.