nieuwe praktijken | Werksessie NP 2 – Reflectie op nieuwe rol
dinsdag 31 maart
inhoud Je kijkt in deze werksessie naar je veranderende rol. Dit betreft de rol die je nu pakt om je design research de juiste richting te geven, als ook de nieuwe rol die je straks in je nieuwe praktijk zult gaan innemen. De manier waarop je optreedt in de ontwikkeling en uitvoering van je sleutelwerken zegt vast al iets over de manier waarop je wilt handelen als ontwerper en met welke (aspecten van) competenties je wilt werken. Door vroegtijdig te kijken naar je rolinvulling, kan je dit goed laten meewegen in de koers en van je onderzoek.
voorbereiden Bezie je belangrijke sleutelwerken vanuit het bovenstaande: wat doe je en welke competenties zet je in? Onderzoek dit door niet alleen te kijken naar de expertise die je wilt ontwikkelen maar ook door aan te wijzen waar je goed functioneert, wat je graag doet of juist naar wat je niet ligt. In de les werk je met map 3 (in de rechterkolom) om daarmee meer helderheid over je gewenste rol te krijgen.
Indeling
Het is zaak je voor te bereiden en met een goede vraag of uitgangspunt te komen.
18.30 groep verzamelt in Teams
We praten over het belang van inzicht verkrijgen in je gewenste rol en hoe dit samenhangt met het bepalen van focus en koers in je onderzoek.
19.30 feedbacken op elkaar (kwartier / kwartier)
Jullie kunnen elkaar opzoeken in TEAMS
Karla < > Nanna
Esmeralde < > Jasper
Bram < > Nienke
Isabel < > Rosa
20.15 groep verzamelt in Teams.
Ieder deelt belangrijkste bevindingen over de samenhang tussen de gewenste rol en hoe dit de koers van zijn/haar design research mede gaat bepalen.
Docent Harma Staal
nieuwe praktijken | Werksessie NP 2 – Reflectie op nieuwe rol
woensdag 20 mei
inhoud Design researcher, consultant, user advocate, leader, facilitator, analist, generalist, framework maker, cultural catalist, humanizer, community builder, power broker, collaborator, anthropologist, director, experience architect, experimenter, cross-pollinator, hurdler, set designer, caregiver, storyteller, connector, instigator.
In diverse uithoeken van het designdomein wordt gesproken over de rol die je als designer kunt vervullen en de wijze waarop deze rolinvulling betekenisvol wordt. Bewustzijn over je rol ontstaat terwijl je design research doet, en zal je later strategisch inzetten als je je nieuwe praktijk verder uitbouwt.
De literatuur kijkt vaak naar de rol van de designer in een grote organisatie, en de dito veranderprocessen waar ontwerpers aan werken (IDEO). Het positioneert design dan ‘als onderdeel van’ en ziet de waarde van de designer in de wijze waarop hij/zij specifiek invulling weet te geven aan het werk binnen het grotere geheel en netwerken en stakeholders probeert te verbinden.
In deze werksessie kijken we voorbij de schaal van een organisatie en zoek je voor jezelf naar ideeën over je rol en probeer je die in samenhang met andere co-creators en participanten te zien.
Voor deze werksessie verken je aspecten van rollen die je als ontwerper aanvullend kunt ontwikkelen en de wijze waarop je dit binnen samenwerkingen kunt inzetten. Ditmaal niet via de competenties maar via korte teksten uit verschillende disciplines over ‘roles of design(ers)’. De bijgevoegde teksten gaan bijvoorbeeld in op fasen in een ontwerpproces, het belang van een bepaalde rol in een organisatie, het gebruiken van personas of de manier waarop je verbindingen kunt leggen tussen netwerken en stakeholders.
voorbereiden Verken de teksten over rol en samenwerking (in de rechterkolom), en zoek naar passende invalshoeken die dieper ingaan op rolinvulling, de wijze waarop designers in een netwerk of team opereren en de waarde die door een zelfbewuste rolinvulling kan ontstaan.
Schrijf een eigen rolinvulling en geef je rol een naam. Zet dit in context van je gedroomde praktijk en betrek de betrokken participantengroepen hierin (max. één A4). Dit presenteer je aan de groep. Deze rolinvulling wordt onderdeel van een Library of Roles.
Deel gevonden teksten/inzichten/schema’s uiterlijk dinsdagochtend 10.00 uur met de groep. In de presentatietijd presenteer je je rolinvulling in je gedroomde praktijk.
10.00 Gezamelijke start: bespreken NP2-criteria
10.30 Ronde reflectie op oude en nieuwe teksten over rollen van design(ers)
11.30 Esmeralde presenteert
11.45 Karla presenteert
12.00 Isabel presenteert
12.15 Bram presenteert
13.30 Jasper presenteert
13.45 Nienke presenteert
14.00 Nanna presenteert
14.15 Afronding
Bronnen over rollen
NP Bronannotaties Role, Collaborations, Value
The ten faces of innovation / abstract
New goals for design, new roles for designers
Structuring roles in research through design collaboration
Transformations. 7 roles to drive change by design / abstract
Roles & competencies of educational design researchers