SHOW MENU

Critical Reading

CONTEXT

Niveau Semester 2 – Inleidend/Afbakenen Je experimenteert met voor jou relevante methoden van design research en storytelling om je ontwerpvraag te kunnen beantwoorden.

Nieuwe Praktijken
*Je weet wat de professionele en sociale context van je design research is.
*Je begint een relevant netwerk te ontwikkelen.

Deze sessies sluiten aan op je trails en de professionele en sociale context. De focus ligt op het verdiepen van je context en referentiekader door middel van drie aangeboden perspectieven.

THEMA

Design Discourses: urgente thema’s binnen het actuele debat
lemma’s: Context, expertise en netwerk, auteurschap, positie, waarde en participanten

Discourse: ”ways of constituting knowledge, together with the social practices, forms of subjectivity and power relations which inhere in such knowledges and relations between them. Discourses are more than ways of thinking and producing meaning. They constitute the ‘nature’ of the body, unconscious and conscious mind and emotional life of the subjects they seek to govern” (Weedon, 1987, p. 108). http://www.massey.ac.nz/~alock/theory/foucault.htm

Dit semester richt zich op de verdieping van je referentiekader en de ontwikkeling van een kritische reflectie op verschillende auteurs en teksten. De sessies in dit semester gaan in op de verkenning van het actuele debat (ontwerpgerelateerd, maatschappelijk, cultureel) dat voor jouw onderzoek van belang is.

Welke paradigmaverschuivingen en urgente vraagstukken op het gebied van ontwerpen spelen er? Welk specifieke debat is van belang voor je onderzoek, je trails en je positionering? Hoe, door en voor wie wordt kennis en betekenis gecreëerd in dat actuele debat? En welke vragen roept dat op met betrekking tot je onderzoek? De  thema’s die jullie voor dit semester hebben voorgesteld zijn: User initiated design, Design for societal change, Design “Thinging” (‘thing philosophy”).

WERKWIJZE

Jullie leveren voor deze sessies zelf de teksten aan. Je kiest één van de drie thema’s en zoekt hiervoor een actuele, voor jouw onderzoek relevante bron.

 Let op de kwaliteit van de tekst en die van de auteur (zie criteria critical reading). Motiveer je keuze voor deze tekst in relatie tot je onderzoek en geef aan welke vragen het artikel oproept.

Iedere sessie behandelt één van de drie thema’s. De sessies bestaan uit :

  • korte inleidingen over je aangeleverde artikel met een motivatie voor je onderzoek.
  • de gezamenlijke bespreking van de teksten.
  • de vergelijking van de posities van de auteurs

DELIVERABLES

Een blogpost over de door jou gekozen tekst met een:

  1. beknopte samenvatting van het artikel.
  2. motivatie van de keuze voor de tekst en de auteur i.k.v. je onderzoek. Wie is de auteur, wat is de positionering t.o.v. het onderwerp? Waarom is het artikel van belang voor je onderzoek? Gebruik citaten uit de tekst.
  3. onderbouwing van het domein: vaktheoretisch, toegepast, wetenschappelijk etc.
  4. identificatie van de doelgroep: Hoe herken je deze a.h.v. de terminologie, vocabulaire etc.?
  5. conclusie met kritische reflectie op de tekst en verdere vragen die de tekst bij je oproept.

Max. 1500 woorden.

Deadline: 2 weken na de sessie waarin jouw tekst is besproken.

Mail: d.m.herst@hr.nl

nieuwe praktijken | critical reading 1 – Design for societal change
dinsdag 17 maart

Is het mogelijk om maatschappelijke veranderingen tot stand te brengen d.m.v. design? Welke posities, ontwerpbenaderingen en ontwerp ‘tactics’ zetten ontwerpers in om dit tot stand te brengen? Actuele voorbeelden zijn het welbekende ‘social design’, nieuwe invalshoeken als ‘transformation design’, design als kritiek (design for debate, critical design) of bio-based design. Maar er bestaan ook meer concrete disciplines bedoeld om gedrag te beīnvloeden zoals interaction design, user experience design of behavioral design. Welke vragen roepen deze benaderingen op voor de rol van de ontwerper, de maatschappij en de design discipline?

voorbereiden Nanna, Jasper en Isabel bereiden een korte introductie op de gekozen tekst en de auteur voor met een motivatie en vragen die de tekst oproept. (max. 10 min.)

Te lezen teksten (in de rechterkolom):

Minah, Galen. “Colour as idea: The conceptual basis for using colour in architecture and urban design.” JAIC-Journal of the International Colour Association 2 (2012).

Oosterling, Henk. “Dasein als Design. Moet Design de Wereld Redden?”, 5e Premsela Lezing (2009).

Yaneva, Albena. “Making the social hold: Towards an actor-network theory of design.” Design and Culture 1.3 (2009).

AANVULLING IN VERBAND MET ONDERWIJS-OP-AFSTAND

Beste studenten,

Ik hoop dat jullie  allemaal in goede gezondheid verkeren. Helaas kan de les Critical Reading op de academie geen doorgang vinden, vandaar een alternatieve opdracht die eveneens is gericht op het gezamenlijk lezen en bespreken. Het is de bedoeling dat jullie hiertoe (online) in duo’s werken. 

Nanna, Isabel en Jasper: kunnen jullie een korte motivatie (max. 300 woorden) voor de gekozen tekst aan de groep mailen? Zie de opdracht hierboven.

Werwijze:
1. Kies zelf een partner uit de groep en bespreek in duo’s de 3 teksten (bv via Skype, Facetime etc.) Zie hieronder voor de mailadressen. 
Besteed circa 30 min. aan een tekst. 

 2. Schrijf samen een korte reflectie op de 3 teksten (b.v. via Google Docs of rise-up pad https://pad.riseup.net) waarbij je ingaat op:
– het standpunt van de auteur t.o.v. het onderwerp.
– de manier waarop de auteur zich verhoudt tot ‘ (social) change’ in relatie tot ontwerpen, onderbouwd met 3 argumenten.
– hoe jullie je verhouden tot dit standpunt.
– eventuele vragen die het artikel oproept, gebaseerd op de argumentatie van de auteur.

Max. 500 woorden per tekst.
Deadline: 24 maart 2020 in je research blog, mail je url naar d.m.herst@hr.nl
Feedback: 31 maart 2020

Ik ben dinsdag gedurende de lestijd online, van 18.45 – 21.15u voor vragen bereikbaar op: https://pad.riseup.net/p/CriticalReading_17Mrt20-keep

Met groet,
Deanna

mailadressen
Nanna van Heest 0842824@hr.nl
Jasper Jeurens 0975140@hr.nl 
Nienke Schachtschabel 0979343@hr.nl
Bram van Rens 0996445@hr.nl
Isabel Quiroga Weber 0996566@hr.nl 
Karla de Witte 0996572@hr.nl
Esmeralde Marsman 0996768@hr.nl
Rosa de Vries 0996818@hr.nl

nieuwe praktijken | critical reading 2 – User initiated design
dinsdag 14 april

inhoud De teksten in deze sessie gaan in op het ontwerpen met en vanuit het perspectief van de gebruiker, als een vorm van participatory design. Massaproducten voldoen vaak niet aan de diversiteit en complexiteit van de verschillende behoeften van de gebruiker. Hoe kunnen kunstenaars en ontwerpers bijdragen aan producten, diensten of systemen die voortkomen uit de individuele ervaringen en verhalen? Op welke manier kan engagement tussen product en persoon tot stand worden gebracht? De teksten gaan in op de rol van esthetische en psychologische benaderingen bij het ontwerpen van interacties met de gebruiker.

voorbereiden Rosa en Esmeralde bereiden een korte introductie op de gekozen tekst en de auteur voor met een motivatie en vragen die de tekst oproept (max. 10 min.).

Te lezen teksten (in de rechterkolom):

Wright, Peter, Jayne Wallace, and John McCarthy. “Aesthetics and experience-centered design.” ACM Transactions on Computer-Human Interaction (TOCHI) 15.4 (2008): 1-21.

Baber, Chris. “Designing smart objects to support affording situations: Exploiting affordance through an understanding of forms of engagement.” Frontiers in psychology 9 (2018): 292.

docent Deanna Herst

nieuwe praktijken | critical reading 3 – Design “Thinging”: het artefact in design research
dinsdag 19 mei

inhoud In deze sessie staat de rol van objecten en artefacten in ontwerpend onderzoek centraal. In participatory design research bestaat een uiteenlopend spectrum aan visies hierop, van een filosofisch metaperspectief (Latours ‘Thing Philosophy’) tot een meer toegepaste benadering (Gavers ‘Cultural Probe’).
De teksten die we bespreken gaan in op verschillende aspecten: in filosofische zin op de betekenis van ‘hyperobjects’ in tijden van ecologische crises, in meer pragmatisch opzicht op de noodzaak van een andere taal om over prototypes te praten en, in de context van design research, op het ontworpen materiële object als onderzoeksmiddel voor de fysieke en sociale wereld.

voorbereiden Bram, Nienke en Karla bereiden een korte introductie op de gekozen tekst en de auteur voor met een motivatie en vragen die de tekst oproept (max. 10 min.).

Te lezen teksten (in de rechterkolom):

Morton, Timothy. Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World. U of Minnesota Press, 2013: 1- 28.

Houde, Stephanie, and Charles Hill. “What do prototypes prototype?.” Handbook of human-computer interaction. North-Holland, 1997. 367-381.

Woodward, Sophie. Material Methods: Researching and Thinking with Things. SAGE Publications Limited, 2019: 12-20.