Nieuwe Praktijken | Nieuwe Praktijken
woensdag 24 maart
inhoud In het laatste semester ontwikkel je (het begin van) een strategie voor je Nieuwe Praktijk. Eerdere NP reflecties gaan je helpen met de volgende stap: een route naar een nieuwe praktijk en de acties die nu en straks nodig zijn.
In deze workshop werken we met OGSM, een acroniem voor Objectives, Goals, Strategies en Measures. We kijken naar mogelijke stappen na de opleiding. Hoe ziet die Nieuwe Praktijk er uit waar je twee jaar lang in geïnvesteerd hebt? Ben je klaar om de in de opleiding ontwikkelde visie of methode in te zetten? Hoe ga je dit vormgeven en werkbaar maken?
OGSM is een managementmethodiek die ons in staat stelt om abstracte strategische doelen te vertalen naar concrete acties. Want wat heb je aan een visie als je ze niet kan vertalen naar je dagelijkse praktijk? Of vice versa, wat heb je aan concrete acties als ze niet samenhangen in een groter kader?
In de afgelopen lessen ging je al aan de slag met netwerk, rol, waarde en participanten. In deze workshop gaan we aan de slag met je hogere ‘objective’: je kwalitatieve einddoel als ontwerper / studio. Zit je ultieme doel op een bepaald thema of domein? Op een bepaalde rol of juist op het ontwerpen van een proces? We nemen je mee in de theorie van OGSM en gaan we in verschillende stappen aan de slag om dat Objective te vertalen naar kwantitatieve doelen, strategieën en meetbare punten om het succes van je strategie te bepalen
voorbereiding Denk ter voorbereiding na over je objective (zie middelste vierkant in je Strategy Map in MIRO). Bepaal je keuze voor dit einddoel mede met behulp van lemma’s die in jouw onderzoek een rol spelen. Deze lemma’s zitten in je lexicon en komen uit de diverse invalshoeken die jij in je onderzoek hebt aangeraakt.
docent Jan Belon, Harma Staal
Nieuwe Praktijken | Nieuwe Praktijken
woensdag 7 april
inhoud In deze workshop kijken we met Annemartine van Kesteren (ontwerpconsulent en conservator design Boymans van Beuningen) naar een aantal studiomodellen waarbinnen ontwerpers hun praktijk vormgeven. Martine geeft voorbeelden en schetst mogelijkheden en gaat met jullie in gesprek over de plannen voor je Nieuwe Praktijk.
De tweede helft van de les bestaat uit een werksessie waar je een start kunt maken met je eindassessment.
voorbereiding Formuleer de kwestie die in je eigen praktijk mogelijk een rol gaat spelen. Dit komt aan de orde in het gesprek met Annemartine.
Voor de werksessie eindassessment vergaar je de sleutelwerken en maak je een begin met de reflecties op de zeven competenties. Het schrijven over eigen handelen (wat doe ik) en je rolontwikkeling zet je centraal in dit deel van het afrondende assessment. In de laatste NP-workshop werk je verder aan je strategie voor na de opleiding.
docent Harma Staal, Annemartine van Kesteren (gastdocent)
Nieuwe Praktijken | Nieuwe Praktijken
woensdag 12 mei
inhoud
Hoe ga je verder ná de studie? Je nieuwe praktijk kenmerkt zich door verschillende kwaliteiten en zal in de toekomst veel van je energie opeisen. Het is een kunst om helderheid aan te brengen in de vele zaken die spelen en dit te vertalen naar strategie (voor jezelf en je participanten) en planning. In deze les gaan we dieper in op de strategie die je aan het ontwikkelen bent. Je kijkt vanuit de NP lemma’s en eigen lemma’s en bepaalt zo wat jij in je strategie wilt opnemen. Op deze manier breng je dat wat je Nieuwe Praktijk vormt en specifiek maakt samen.
In de les kijk je naar de Strategiemap (zie MIRO) en hoe je de belangrijkste perpectieven voor jouw NP wilt meewegen in het ontwikkelen van strategie. Je werkt vanuit je eerder vastgestelde objective – klopt het nog steeds als je alle NP en eigen lemma’s in beeld brengt? – en bepaalt hoe je deze eerste strategie vormgeeft in je eindportfolio en eindgesprek.
voorbereiding
In de voorbereiding kijk je naar de aspecten die deel van je zichtbare identiteit zullen worden en je wilt uitdragen naar de voorgrond. Maak een eerste versie van je eigen profielpagina voor de MD website. Dit profiel zal samen met je artikel gepubliceerd worden.
Zorg voor aanvang van de les dat je een eerste versie hebt. We werken hier in het tweede deel van de les aan verder.
docent Harma Staal