design research | Verdiepend Onderzoek – parafraseren als antwoord
dinsdag 8 september
inhoud Ook als je met bronnen werkt, ben je bezig met het vinden van antwoorden op vragen. Dat kunnen vragen zijn over de context waarin je ontwerpt, of vragen die je helpen met een gerichte blik naar je vondsten te kijken.
Wanneer je parafraseert, maak je een samenvatting van een bron die aansluit bij jou specifieke vraag. Het stellen van een heldere vraag is daarbij belangrijk, proberen voorbij die vraag te blijven lezen ook. Op die manier kun je de goede informatie uit een bron halen, waarbij je recht doet aan jouw vraag maar ook aan de bedoeling van de auteur. Met dat laatste voorkom je dat je informatie die er wel toe doet, maar misschien minder in jouw straatje past over het hoofd ziet. Parafraseren lijkt makkelijk, maar vraagt om een geconcentreerd werken.
Deze keer gaan we aan de hand van een kort stuk uit een bron een scherpe beschrijving van je context formuleren door te parafraseren.
voorbereiding Neem een bron mee die je iets vertelt over je context van werken. Zorg dat je deze bron al goed kent, zodat je er makkelijk gericht mee kunt werken.
deliverable Werk je parafrasering (één alinea van 150 woorden + één citaat uit je bron) definitief uit. Stuur deze met de selectie uit je bron (2/3 pagina’s, ca. 1000 woorden of 5 minuten kijk/luistertijd) uiterlijk maandag 14 september op naar h.g.brier@hr.nl
docente Hanneke Briër
design research | Verdiepend onderzoek – vondsten analyseren op basis van een bron
dinsdag 6 oktober
inhoud Bij het doen van ontwerpend onderzoek gebruik je allerlei kaders om wat je vindt te begrijpen. Die kaders ontwikkel je soms op basis van de ervaringen die je opdoet tijdens het itereren met je methode, maar vaker op basis van kennis die je in je bronnen opdoet.
In het laatste geval is het belangrijk om je bron echt goed te ‘lezen’ op bruikbare termen om je onderzoeksvondsten te coderen: ze te kunnen ordenen, er patronen in te kunnen herkennen en zo kennis op te doen. De termen uit je bron helpen je met andere woorden om je vondsten te analyseren.
In deze workshop onderzoek je een bron heel secuur op de termen die analyse van vondsten mogelijk maken, zonder de oorspronkelijke context geweld aan te doen.
voorbereiden Neem een bron mee waarvan je weet dat die je helpt om je ontwerpend onderzoek te analyseren.
docente Hanneke Briër
design research | Verdiepend onderzoek – van critical reading naar vragen beantwoorden
dinsdag 24 november
inhoud Ieder van jullie heeft inmiddels goed zicht op de bronnen die er voor hem/haar toe doen. Voor de trails/thema’s die binnen je eigen design research belangrijk zijn, weet je welke bronnen informatie geven over de context van je ontwerpvraag, en welke je kennis geven om de opbrengsten van je ontwerpend onderzoek te analyseren.
De afgelopen keren hebben we bronnen vanuit jullie eigen vragen gelezen, deze keer maken we een combinatie: we lezen een bron via de methode van de critical reading die jullie inmiddels goed kennen én via het antwoord dat je er voor een deelvraag binnen je onderzoek uit kunt halen. Hoe verhouden die beide lezingen zich tot elkaar?
voorbereiden
> Mail de bron die je in de groep wilt bespreken uiterlijk maandag 16 november 13.00 uur naar h.g.brier@hr.nl
Geef aan welke deelvraag je met je bron denkt te kunnen beantwoorden.
Zorg er bovendien voor dat het een bron is die zich in een halfuur voorbereiding door de anderen goed laat lezen.* Gemiddeld lees je 250 woorden per minuut, maar in dit geval wil je ook terug lezen, aantekeningen maken, nadenken. Ga dus uit van 20 minuten lezen, 10 minuten voor de rest.
*Lezen kan ook luisteren of kijken zijn natuurlijk.
> Lees de teksten van de anderen (die je vanaf dinsdag 17 november hiernaast terugvindt) vanuit de insteken critical reading en antwoord op een deelvraag.
>Bereid voor de workshop een presentatie van 5 minuten voor waarin je voor je eigen tekst laat zien wat de twee insteken van lezen jou opleveren en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
docente Hanneke Briër
design research | Verdiepend onderzoek – positionering in je informatielandschap
dinsdag 15 december
inhoud Alle informatie die je via je design research – ontwerpend en verdiepend – binnenhaalde, begint samenhang te krijgen. Daarmee kun je een ‘informatielandschap’ rondom je deelvragen presenteren. Daarin maak je zichtbaar hoe je wat je tot nu toe vond ten opzichte van elkaar inzet.
Vanuit de presentatie van je informatielandschap die je tijdens de workshop maakt, positioneer je je vervolgens binnen de voor jouw belangrijke kennisdomeinen: werk je in een traditie, poneer je een counter claim, zoek je een niche op of initieer je een volkomen nieuwe koers. Wat is jouw specifieke bijdrage?
voorbereiden x
deliverable Voor wie dat wil, kan ik in de eerste week feedbacken op de presentatie die je maakte van je positionering in je information landscape. Voor de stappen die we doorliepen: zie de rechterkolom.
docente Hanneke Briër
Parafraseren
>heldere (deel)vraag waarop je bron antwoord kan geven
>antwoorden op een of andere manier markeren of noteren
>dit antwoord in je eigen taal geven
>aanduiding van de auteur (wie is, in welk domein werkt, hoe positioneert hij/zij zich?)
>bronvermelding / zie Poster Essay Bronnen
Lezen voor Van critical reading naar vragen beantwoorden
Bron Bram
Brams deelvraag bij deze bron is: Hoe brengt ‘Human-Building Interaction’ de disciplines van architectuur en interactieontwerp samen en welke concrete aanknopingspunten of onderwerpen biedt het onderzoeksveld voor het ontwerpen van menselijke interactieve ervaringen met de gebouwde omgevingen van de toekomst?
Bron Esmeralde
Esmeralde’s deelvraag bij deze bron is: Hoe kan ik deze bron inzetten om te onderbouwen dat het ontwerpen van tastbare en waardevolle contactmomenten vanuit het perspectief van één professional (coach of gastheer) te verantwoorden is in een context waarin normaal voor een gemiddelde gebruiker iets wordt ontworpen.
Bron Karla
>Het gaat om deel 3-4, p.8-12
Karla’s deelvraag bij deze bron is: Welke strategie gebruiken zij om tot persoonlijke objecten komen? En waar moet volgens hen een object en ontwerpproces aan voldoen?
Bron Isabel
Isabels deelvraag bij deze bron is:Hoe ontwikkelt zich de relatie mens en product na de aankoop en wat beïnvloedt de relatie ?
Bron Nanna
Nanna’s deelvraag bij deze bron is: Wat is de essentie van de filosofie Fenomenologie en welke mogelijkheden biedt deze manier van denken in het waarderen van het bestuderen en ontwikkelen van persoonlijke kleurstudies?
Vragen bij Van critical reading naar vragen beantwoorden
Is de autoriteit van de auteur duidelijk?
Is de context van de auteur duidelijk?
Is wat de auteur te melden heeft duidelijk?
Is hoe de auteur dat onderbouwt duidelijk?
Wordt de design research-vraag helder beantwoord vanuit de bron?
Is de positie van de design researcher t.o.v. de bron is duidelijk (traditie, counter-claim, niche, nieuwe richting)?
Information Landscape Sprint
> wat zijn de (waarschijnlijk twee à drie) thema’s van je design research
> benoem je bronnen per thema (max. 10 in totaal /alle typen – dus ‘levende” en ‘dode’ bronnen)
> welke deelvraag beantwoord iedere bron?
> welk antwoord krijg je uit je bron (kort)
> hoe positioneer je je t.o.v. je bronnen: traditie, counter claim, niche, nieuwe koers?
dit kan per thema/set bronnen anders zijn, maar hoeft niet
> presentatie van 10 minuten/10 slides maken