research blog | Research Blog 1 – Beeldgebruik
woensdag 18 maart
inhoud Tijdens deze workshop ga je wederom aan de slag met het tell & show van je posts en de potentie van een beeldverhaal of -serie in het bijzonder. Hoe vertel je over je design research en wat toon je? In een goede storytelling heb je grip op vervlochten narratieve mogelijkheden en kan je beeld optimaal inzetten om navolgbaarheid te bereiken. Je zult tijdens presentaties en in je publicatie dan ook veelvuldig gebruik gaan maken van beeld. Daarmee laat je immers zíen wat je deed en bedoelt. Je gebruikt je vormgegeven materiaal, je registraties, de visuele opbrengsten en eventuele samenvattende infographics. In deze workshop begin je ditmaal vanuit je beeld(en) rondom één bepaalde deelvraag die je stelde in één of meer iteraties.
Kies voor deze les één zelfgekozen post van een iteratie, die al bestaat of in de maak is. Bij het uitwerken van deze post neem je een beeld of een beeldenreeks als uitgangspunt en ga je op zoek naar bruikbare manieren om je storytelling vanuit het beeld vorm te geven. Zo kan je in latere presentaties en publicaties steeds terugvallen op de technieken die je binnen storytelling tot je beschikking hebt. Informatie over je deelvraag, je participanten, je methode, de opbrengsten en een antwoord of conclusie op/over je deelvraag neem je in tweede instantie op in het geheel van deze blogpost.
voorbereiden Kies een blogpost van een belangrijke iteratie en neem alle beelden mee die je tot je beschikking hebt. Dit zijn eigen en andermans beelden; deze zullen een mogelijk aandeel vormen in een korte vertelling over een iteratie. Maak meerdere kopieën van elk beeld en zorg voor een paar verschillende maten (passend binnen A4. Bijvoorbeeld 10 x 15 / 15 x 20 en vol A4)
docent Harma Staal
AANVULLING IN VERBAND MET ONDERWIJS-OP-AFSTAND
Zorg dat je om 10.00 uur bij je computer bent. Harma zorgt dan voor een gemeenschappelijke aftrap. Daarna gaat ze in twee korte sessies met ieder van jullie individueel in gesprek via Skype.
Nodig Harma alvast uit in Skype, je kunt haar vinden als Harma Staal
Definiëren wat je probeert te vertellen / verbeelden
10.15 Bram
10.30 Karla
10.45 Esmeralda
11.00 Jasper
11.15 Nienke
11.30 Isabel
11.45 Rosa
12.00 Nanna
Nabespreken van eerste series. Je krijgt feedback om thuis verder mee te werken. De verdere opdrachtfocus stel je samen met Harma vast.
12.15 Bram
12.30 Karla
12.45 Esmeralda
13.00 Jasper
13.15 Nienke
13.30 Isabel
13.45 Rosa
14.00 Nanna
research blog | Research Blog 2 – Narratieve elementen
woensdag 15 april
inhoud Tijdens deze workshop ga je wederom aan de slag met het tell & show binnen je posts.
Je kijken naar het vervlechten van de verschillende narratieve elementen met als doel hiermee een samenhangend en navolgbaar verhaal te vertellen. Het samenspel van deelvraag, hoofdtekst, beeld(en) met onderschriften en de bijschriften (verdiepende teksten over bron of lemma, citaten etc) krijgen de aandacht.
De precisie waarmee je je blogpost inricht komt nauw. De deelvraag die je stelde en het verhaal dat je daarover wilt vertellen, deel je met behulp van verschillende narratieve elementen. De vorige keer keek je naar hoe je je beeld kon bewerken om binnen een blogpost zo optimaal mogelijk te vertellen. Nu neem je de gehele blogpost onder handen en bekijk je de relatie tussen verschillende narratieve elementen.
voorbereiden Kies een blogpost die je wilt uitwerken. Werk met beelden die je al hebt ge-edit, en beslis globaal wat je wilt vertellen en wat je wilt tonen. Schrijf de basistekst en neem het bekende rijtje in acht (vroeg, deed, vond, weet). Werk in deze uitwerking minimaal met deelvraag, hoofdtekst, beelden en bijbehorende onderschriften.
Kijk aandachtig naar al je visuele en redactionele mogelijkheden:
*Hoe leid je in en stel je je deelvraag? Wil je dit typografisch van de andere lopende tekst onderscheiden?
*Wat vertellen je beeld(en) en wat vormt je hoofdtekst? Hoe plaats je ze ten opzichte van elkaar? Welke onderschriften hebben de beelden nodig? Wat vertel je daar dan en hoe verhouden ze zich dit tot de hoofdtekst?
*Wil je (dit mag maar hoeft niet) met aanvullende elementen werken in bijschriften? Indien je hiermee (citaat, bron, voetnoten, lemma etc) wilt werken, wees dan consequent en kies voor een eenduidige vorm en plek.
NB Werk dit uit binnen de mogelijkheden van je blog of ontwerp elementen (bijvoorbeeld een beeldenset) in illustrator en plaats de pdf erbij in je blogpost.
Stuur een eerste versie (url) uiterlijk dinsdag 14 april 17.00 uur naar h.staal@hr.nl
1000 Verzamelen in Teams en korte inleiding
1030 Sessies op basis van het ontworpen materiaal. Zorg dat je klaar hebt staan wat je wilt (scherm)delen. Ieder kan blijven hangen en meekijken bij de ander.
1030 Nanna
1040 Isabel
1050 Esmeralde
1100 Jasper
1110 Rosa
1120 Karla
1130 Nienke
1140 Bram
1150 – 1215 gezamelijke afronding
docent Harma Staal