Het komende semester staat in het teken van het onderzoeken van ontwerpende en verdiepende methoden van jouw Design Research. Het snel en gericht leren organiseren en uitvoeren van zelf gekozen iteraties is de hoofdfocus in dit semester.
Elke les zullen we daarom gebruiken als een snelle vaardigheidsoefening waarin jullie een korte iteratie doorlopen, waarbij je je docenten en medestudenten laat beleven waar je mee bezig bent. Reflectie hierop geeft jullie inzichten om de weken na de les een goede en uitgebreide iteratie neer te zetten.
Voor elke les geef je zelf aan op welk DR-lemma je wilt richten met je iteratie. Via deze lemma’s geven we focus aan de lessen, kunnen jullie van elkaars iteraties leren en op elkaars onderzoek reageren.
Om jullie de lessen in te kunnen richten, vullen jullie 2 weken voor elke workshop dit formulier in, waarmee wij het lesprogramma van de dag kunnen specificeren: https://airtable.com/shrczxGc5B6grJaqt
design methoden | Itereren 1
woensdag 4 maart
inhoud Tijdens de DR-sprint gingen jullie in een sneltreinvaart door een eerste iteratie heen om je eigen methode te ontwikkelen. Daarbij zijn jullie ondergedompeld in alle facetten die bij ontwerpend onderzoek komen kijken.
Nu hebben jullie de tijd om strakke keuzes te maken voor een overzichtelijke volgende iteratie, met duidelijke keuze in aandacht .
voorbereiding Bereid een snelle iteratie voor van max. 10 minuten, waarin je je medestudenten en docenten laat beleven waaraan je werkt. Leg hierin de nadruk op één dr-lemma naar keuze. Vul uiterlijk vóór 25 februari het formulier in, om aan te geven waar je op focust en hoe wij de les op jullie iteraties in kunnen richten. Maak duidelijke keuzes in hoe je de les gebruikt, ook ten behoeve van (uitgebreider) iteraties in je eigen tijd.
docent Sietske Klooster
design methoden | Itereren 2
woensdag 1 april
inhoud We zitten nog nauwelijks in het ritme van ervaarbare prototypes gebruiken om tijdens de DR-lessen aan je onderzoek te werken, en we hebben er een uitdaging bij: het zal op 1 april ook nog eens op afstand moeten gebeuren. Voor sommigen is dat misschien een hele passende uitdaging, voor anderen zit het misschien vooral in de weg, maar we moeten er op deze manier iets van zien te maken.
Het uitgangspunt blijft dat je niet enkel op rationeel niveau een voor jou relevante vraag bespreekt, maar dat je iets uitprobeert, de rest iets laat doen of ervaren waarmee jij in je ontwerpend onderzoek weer een stap kunt zetten. Gesproken reflectie op dat handelen kan daar zeker een onderdeel van zijn. Gebruik de les ook om weer even uit te zoomen en (gezamenlijk) te reflecteren op de eigen werkwijze die je dit semester stap voor stap aan het ontwikkelen bent.
voorbereiden Bereid wederom een snelle iteratie voor van max. 10 minuten, waarin je je medestudenten en docenten laat beleven waaraan je werkt. Leg hierin de nadruk op één dr-lemma naar keuze. En denk na over een vorm waarin dit op afstand kan werken.
Wil je iedereen een opdracht sturen (en bijv. nabespreken in een videogesprek)? Wil je 1-op-1 werken? Of wil je een groeps-videogesprek leiden met een gedeeld scherm? Maak duidelijke keuzes in hoe je de les gebruikt, ook ten behoeve van (uitgebreider) iteraties in je eigen tijd.
Vul uiterlijk 29 maart het formulier in om aan te geven waar je op focust en hoe wij de les op jullie iteraties in kunnen richten. Geef duidelijk aan hoe je dit wil doen en wat daar voor nodig is (deel je bijv. links of materiaal vooraf), zodat we voor 1 april een goede puzzel kunnen leggen en het soepel kunnen laten verlopen.
In Microsoft Teams is al het e.e.a. ingericht en hebben we allemaal een account, maar als je andere tools wilt gebruiken is dat ook goed. Wil je vooraf even sparren over hoe je dit het beste kunt aanpakken? Laat het even weten, ik denk graag mee.
docent Jop Japenga
design methoden | Itereren 3
woensdag 6 mei
inhoud We beginnen inmiddels te wennen aan onze virtuele klassen, maar het blijft aldoende experimenteren met de Design Research-iteraties in deze vorm. Tijdens onze komende les houden we een ritme aan van:
* 15 min. experiment per persoon;
* 15 min. collectieve reflectie;
* 10 min. pauze.
Zo kunnen we voldoende rust nemen om aandachtig met iedereen mee te denken.
Zoals bij de andere lessen focus je op één DR-lemma. Maak je ontwerp-iteratie ervaarbaar met een denk- of doe-opdracht voor je medestudenten, online of offline. Als je hier specifieke ideeën voor hebt, geef dat dan vóór 1 mei aan via het formulier: https://airtable.com/shrczxGc5B6grJaqt
We kunnen dan inhoudelijk en praktische alles via Microsoft Teams voorbereiden.
Wil je vooraf even sparren over hoe je dit het beste kunt aanpakken? Laat het even weten aan j.d.r.m.belon@hr.nl
programma
10.00 u Check-in
10.10 u Student 1
10.50 u Student 2
11.30 u Student 3
12.10 u Student 4
12.50 u Pauze (tot 13.30 u)
13.30 u Student 5
14.10 u Student 6
14.50 u Student 7
15.40 u Student 8
16.20 u Wrap up en vrije mogelijkheid tot individuele video calls
docent Jan Belon
design methoden | Itereren 4
woensdag 3 juni
inhoud We zien elkaar voor alweer de laatste DR-les van het tweede semester. Daarin zullen we kort stilstaan bij de weg naar de toetsen DR aan het eind van dit semester, maar zullen we vooral ook verder werken aan jullie eigen DR-methode door wederom op een onderdeel van een eigen iteratie in te zoomen vanuit het perspectief van één van de DR-lemma’s.
Het blijft voor velen nog zoeken naar een juiste manier om op afstand zinvolle Design Research-iteraties vorm te geven. En dat geldt niet alleen voor onze master, ook daarbuiten worden veel nieuwe ervaringen opgedaan en gedeeld. Ter inspiratie hieronder twee links. Denk goed na over een passende vorm voor jouw traject.
Making design research work remotely Shared version – Google Presentaties
Motivations-desires-and-needs-is-it-possible-to-observe-them-online?
In de middag neem ik graag de ruimte om 1-op-1 nog wat door te gaan op de specifieke uitdaging waar jij in je DR voor staat, en ideeën die je hebt om daarmee om te gaan. Binnen dit semester en alvast vooruitkijkend op het volgende.
voorbereiden Zoals bij de andere lessen focus je op één DR-lemma. Maak je ontwerp-iteratie ervaarbaar met een denk- of doe-opdracht voor je medestudenten, online of offline. Dit kan bijvoorbeeld een iteratie zijn als onderdeel van jouw onderzoek, om een onderdeel van een toekomstige iteratie die je met participanten in een andere context wil uitvoeren alvast uit te proberen of om op een specifiek onderdeel van een eerdere iteratie te reflecteren.
Vul uiterlijk 1 juni het formulier in via https://airtable.com/shrczxGc5B6grJaqt om aan te geven waar je op focust en hoe wij de les op jullie iteraties in kunnen richten. Geef duidelijk aan hoe je dit wil doen en wat daar voor nodig is (deel je bijv. links of materiaal vooraf), zodat we voor 1 april een goede puzzel kunnen leggen en het soepel kunnen laten verlopen.
Wil je vooraf even sparren over hoe je dit het beste kunt aanpakken? Laat het even weten aan japej@hr.nl
docent Jop Japenga