What a Text Says, Does, and Means: Reaching for an Interpretation.
Non-critical reading is satisfied with recognizing what a text says and restating the key remarks. Critical reading goes two steps further. Having recognized what a text says, it reflects on what the text does by making such remarks. Is it offering examples? Arguing? Appealing for sympathy? Making a contrast to clarify a point? Finally, critical readers then infer what the text, as a whole, means, based on the earlier analysis.
Tijdens de Critical Reading-sessies bespreken we gezamenlijk publicaties en teksten (geschreven, visueel, online) m.b.t. de inhoud, de rol in het actuele debat en het perspectief op het onderwerp (de positionering) van de auteur. Het gaat daarbij om theoretische teksten over actuele thema’s die relevant zijn voor het design research. Deze bestuderen we nader om thema’s vanuit verschillende (theoretisch-culturele, artistieke, sociale) invalshoeken verder te kunnen uitdiepen. Ook kijken we naar vormen en elementen van argumentaties in tekst en in visualisaties, wat je helpt om zelf op masterniveau te kunnen publiceren en presenteren over je design research.
In semester 1 gaan we in op de context van participatory design: de relatie tussen de ontwerper en de participant (gebruikers, peers, stakeholders en andere betrokkenen) tot wie je je wilt verhouden.
Participatory Design is een ontwerprichting die in de Master op verschillende manieren terugkomt (b.v. in methoden als Conversation Pieces). Wat betekent participerend ontwerpen? Voor en door wie? We gaan in op de achtergronden, de vraagstukken, het actuele debat en verschillende perspectieven.
Je leert analytisch lezen met betrekking tot het perspectief van de auteur en het reflecteren op actuele discoursen met behulp van verschillende technieken van critical reading. Het gaat daarbij om het je toe-eigenen van texten, het uitwisselen met elkaar en het bepalen en benoemen van je onderbouwde standpunt met betrekking tot de inhoud.
Al doende leer je verschillende theoretische perspectieven herkennen, je teksten eigen maken en beargumenteren.
nieuwe praktijken | critical reading 1 – Participatory Design en Auteurschap
dinsdag 15 oktober
Participatory projects are in essence always uncertain. They rely heavily on the input from other participants. This contrasts with the makers’ urge to control the participatory process and its outcome. (…) We define these negotiations as risky trade-offs, to stress that participation is a multidirectional process that is determined by the designers and artists as well as by the participants.
– Huybrechts (2014)
inhoud Kernvraag: wat betekent participatory design vanuit het perspectief van de ontwerper als auteur? Hoe kan participatie worden ontworpen vanuit esthetisch perspectief? De sessie richt zich op teksten die ingaan op het artistieke debat rondom participatory design. Welke vragen roept de relatie tussen ontwerper en participant op voor het auteurschap / eigenaarschap en het ontwerp zelf? Wie is de auteur?
Deze sessie gaat in op jouw context als ontwerper én auteur in relatie tot je context. Belangrijke partijen in je design research vormen de participanten tot wie je je wilt verhouden en de participanten die zich rondom je onderzoek en onderwerp bevinden.
Wat betekent participerend ontwerpen vanuit een artistiek/esthetisch perspectief? We gaan in op de achtergronden, het actuele debat en verschillende visies op dit veld. De focus van deze sessie ligt op auteurschap en de vraag wat participerend ontwerpen betekent vanuit het oogpunt van de ontwerper als auteur. Hoe kan participatie, engagement, betrokkenheid bij het ontwerp(proces) worden ontworpen? Welke vragen roept deze positie op voor ontwerper en participanten?
Tijdens deze sessie bestuderen we volgens de Critical Reading-methode verschillende texten. Aspecten die aan de orde komen zijn:
Je leert de opbouw van een text herkennen. Daarbij komt de visie van de schrijver aan de orde en de manier waarop deze het perspectief verandert. Je herkent auteurschap als lezer en de manier waarop je van daaruit de waarde van een text bepaalt.
Vragen die aan de orde komen zijn:
Auteurschap
>Van wie is de tekst, wie is de auteur
?
>Wat is het standpunt van de auteur en waar zie je dat in de tekst?
>Waar en hoe komt het standpunt naar voren?
>Stijl: overtuigingskracht, retoriek, argumentatie?
Type genre en voor wie bedoeld?
>Identificeren van het genre tekst: wetenschappelijke, vaktheoretisch, statement, opiniërend artikel, essay etc.
Waar en hoe zie je dat.?
>Voor wie, doelgroep? Hoe zie je dat m.b.t de terminologie, opbouw, voorkennis, debat etc.
Interpretatie
>Hoe verhouden de verschillende auteurs zich tot elkaar in relatie tot Participatory Design? Parafraseer standpunten d.m.v. citaten.
>Hoe verhoud je je tot deze standpunten (conclusies, toe-eigening)
?
>Tot welke invalshoek kan je je (wel/niet) verhouden en waarom (standpuntbepaling, zo mogelijk in relatie tot je onderwerp)
?
voorbereiden Lees en analyseer onderstaande teksten
– Claire Bishop (2006) hele tekst
– Liesbeth Huybrechts (2014) p. 10 – 24
– Vavara Guljajeva (2018) p. 49 – 67
deliverable Schrijf na deze sessie een korte analyse (maximaal 1200 woorden) van de besproken teksten. Gebruik daarbij de Critical Reading-vragen. Post je reflectie op je research blog en mail de url uiterlijk woensdag 23 oktober aan d.m.herst@hr.nl
Je krijgt in de week daarna feedback – dus zorg dat je de commentaarfunctie in je blog hebt openstaan.
docente Deanna Herst
nieuwe praktijken | critical reading 2 – Stories of Participants
dinsdag 19 november
Participatory design started from the simple standpoint that those affected by a design should have a say in the design process. This was a political conviction not expecting consensus, but also controversies and conflicts around an emerging design object. Hence, participatory design sided with resource weak stakeholders (typically local trade unions), and developed project strategies for their effective and legitimate participation.
Pelle Ehn, Participation in Design Things, 2008
inhoud Kernvraag: Hoe verhoud je je als ontwerper tot gebruikers, participanten en overige betrokkenen? Hoe kan je inspelen op hun verhalen en behoeften d.m.v. ontwerp, methode of proces? De focus in deze sessie ligt op de sociaal professionele achtergronden van Participatory Design, waarbij het betrekken van alle stakeholders (Ehn) in het ontwerpproces een centraal uitgangspunt vormt: om kennis te vergaren (‘tacit knowledge’) en inspraak van betrokkenen te faciliteren m.b.t. de verbetering van het ontwerp(proces). Welke ontwerp benaderingen bestaan er op dit gebied (Sanders)? En welke vragen roept Participatory Design anno 2019 op (Bannon, Bardzell, Bødker)?
voorbereiden Lees en analyseer teksten onder Materiaal Critical Reading 2.
deliverable Schrijf na deze sessie een korte analyse (maximaal 1200 woorden) van de besproken teksten. Gebruik daarbij de Critical Reading-vragen. Post je reflectie op je research blog en mail de url uiterlijk woensdag 27 november aan d.m.herst@hr.nl Je krijgt in de week daarna feedback.
docente Deanna Herst
nieuwe praktijken | critical reading 3 – Critical Users: what’s in it for us?
dinsdag 17 december
Several times during the focus group the participants would ask “What are we getting out of this?”. Participants found it difficult to see the benefit in working on something that does not reap immediate benefits, such as contributing to the design of a future solution related to their health. So the question is not always who is benefiting? It should be accompanied by the questions of (1) How are they benefiting? And (2) do they perceive it as a benefit?
Reem Refaat Talhouk, Participatory Design and Experience Based Design With Refugees: Lessons Learnt, January 11, 2016
inhoud Kernvraag: Welke ethische vraagstukken komen aan de orde bij de soms problematische relatie tussen ontwerper en participant? Een vaak terugkerende vraag van vluchtelingen bij social design-projecten was bijvoorbeeld: what’s in it for us?
Deze sessie gaat in op visies gericht op het belang voor en perspectief van de participant. Welke mogelijkheden zijn er om de participant een voor hem/haar zelf relevante rol te geven, zoals de belofte is bij inclusive design?
En ander perspectief is die van de critical user, de gebruiker die zich de standaard (massa)producten toe-eigent op grond van persoonlijke behoeften, zoals bijvoorbeeld in de zorgsector gebeurt. Vragen volgens deze invalshoek zijn: bestaat er wel zoiets als een universele gebruiker? En welke rol kan open source spelen bij toe-eigening van producten?
voorbereiden Lees en analyseer teksten onder Materiaal Critical Reading 3.
docente Deanna Herst
Critical Reading als methode
Critical Reading, at its Core, Plain and Simple
Materiaal bij Critical Reading 1
Claire Bischop, The Social Turn
Liesbeth Huybrechts, Participation is Risky
Varvara Guljajeva, From Interaction to Post-participation
Presentatie Critical Reading 1
Materiaal bij Critical Reading 2
Liz Sanders, From User Centered to Participatory Design Approaches, 2002
Pelle Ehn, Participation in Design Things, 2008
download de pfd
Simon Bowen, Critical Theory and Participatory Design, 2010
Materiaal bij Critical Reading 3
Ruben Pater, The Refugee Crisis as a Design Problem, 2016
Sara Hendren and Caitrin Lynch, this counts too: engineering at home, 2016