Hier vind je informatie over de workshops die onder de toets Design Oriëntatie liggen.
In deze workshops leer je methoden van design research praktisch en procesmatig gebruiken. Die methoden zijn zowel ontwerpend als verdiepend.
Binnen de leerlijn Design Research staat het uitvoeren van iteraties centraal. We richten ons op hands-on ontwerpend onderzoek waarbij je interventies inzet als middel en methodiek voor je eigen R&D. Daarbij is het per iteratie van belang om te werken aan een aantal thema’s die we als lemma’s hebben opgenomen in het programma.
De volgende lemma’s rondom design research zijn daarbij belangrijk:
Design Research Vraag ontwerpvraag vs onderzoeksvraag – vraag vs doel – vorm van stellen
Mediumgebruik materiaalkeuze – scenariogebruik – low vs high fidelity – tools
Participant eindgebruiker – klant – stakeholder – systeem/complexe context van stakeholders
Eigen rol binnen scenario/systeem – 1st, 2nd, 3rd person perspective – inleiden – veranderende/gevarieerde rol – als ontwerper vs niet ontwerper
Strategie doelgericht handelen – opvolging iteraties – analyse – reflection on action – stakeholder engagement
Integraal denken documentatie – mapping – ritme – storytelling
In elke design research-iteratie tackle je je ontwerpvraag op een bepaalde manier. Je zet diverse media en middelen in om die vraag tastbaar en ervaarbaar te maken. Je spreekt daarmee je participanten op een bepaalde manier aan, verschillende groepen kunnen elk op een eigen manier worden geëngageerd. Je verwerkt daarbij ook je eigen rol steeds bewust en weloverwogen; ben je facilitator, observator, of regisseur? Dit alles componeer je tot uiteindelijk tot een strategische reeks van iteraties, waarin alle thema’s weloverwogen vervlochten zijn.
Docenten Sietske Klooster en Jan Belon en Jop Japenga/Afdeling Buitengewone Zaken