SHOW MENU

Criteria Toetsen Semester 4

Hieronder vind je de criteria van alle toetsen van semester 4.

DESIGN

Niveau Semester 4

Gevorderd/Expert Je zet methoden van design research en storytelling zelfstandig en kritisch in om je ontwerpvraag te beantwoorden.

Design Research
*Je hebt een eigen methodiek van design research doen en waardevol ontwerpen.
*Je hebt een eigen strategie om je ontwerpvraag op een relevante en onderbouwde manier te beantwoorden.

Professioneel handelen

MD 1. Creërend Vermogen
De ontwerper kan op basis van design research authentiek en betekenisvol design realiseren dat waardevol is binnen sociale en design contexten.

Professioneel handelen
1.1 Je gebruikt de specifieke mogelijkheden van (nieuwe) media, technieken en materialen in het ontwerpen van je iteraties.
1.2 Je ontwerpt tools en scenario’s ten behoeve van je eigen onderzoeksmethoden.
1.3 Je vertaalt de opbrengsten van je design research in een ontwerp.

MD 2. Onderzoekend Vermogen
De ontwerper onderzoekt en beantwoordt een zelfgeformuleerde ontwerpvraag door op een strategisch manier ontwerpend en verdiepend design research te doen.

Professioneel handelen
2.1 Je stelt (ontwerp)vragen die je via ontwerpende en verdiepende methoden onderzoekt.
2.2 Je zorgt voor een passende doorontwikkeling van je (ontwerp)vragen binnen je design research.
2.3 Je verbindt verschillende typen iteraties in je design research.
2.4 Je documenteert de opbrengsten van de verschillende iteraties in voor jou passende media.
2.5 Je ontwikkelt via je design research nieuwe kennis en vaardigheden.

MD 7. Vermogen tot samenwerken
De ontwerper schept voorwaarden voor samenwerkingen met relevante participanten.

Professioneel handelen
7.1 Je organiseert samenwerkingen.
7.2 Je ontwikkelt een proces dat recht doet aan alle voor jouw design research relevante participanten.
7.3 Je zet je eigen kwaliteiten bewust in als je samenwerkt.
7.4 Je neemt verantwoordelijkheid voor de uitkomst van de samenwerking.

Persoonlijke invulling

Eigen, inhoudelijke invulling in relatie tot nieuwe praktijken en het semesterniveau.

Praktische opdracht

Inhoud Je laat van je volledige design research het proces en de uitkomsten zien. Waar mogelijk maak je het interactief, zodat je niet alleen visueel en verbaal vertelt, maar ook laat beleven. Je brengt daarmee het verhaal van je design research, je methodiek (methodes, tools en scenario’s) en opbrengsten over de bühne. Je geeft aandacht aan belangrijke stepping stones en beslissingen.

Vorm Tentoonstelling (in MD-lokaal), daarin geïntegreerde presentatie (20 minuten) en gesprek met beoordelaars (25 minuten). In het gesprek komt ook je publicatie aan de orde.
Tentoonstelling en presentatie zijn de basis voor je deelname aan de WdKA-Graduation Show.

Context Beoordelingsteam (twee examinatoren en een extern deskundige).

Inleveren Niet van toepassing.

PUBLICATIE

Niveau Semester 4

Expert Je zet methoden van design research en storytelling zelfstandig en kritisch in om je ontwerpvraag te beantwoorden.

Storytelling
*Je reflecteert genuanceerd en kritisch.
*Je deelt je design research op een navolgbare, overtuigende en persoonlijke manier.

Professioneel handelen

MD 5. Communicatief vermogen
De ontwerper deelt zijn/haar design research, keuzes en ontwerp in navolgbare storytelling met experts, peers en andere participanten.

Professioneel handelen
5.1 Je reflecteert alleen en met anderen op je design research en ontwerpen.
5.2 Je brengt ontwerpend en verdiepend design research samen in je verhaal.
5.3 Je deelt door tell & show wat je onderzocht, op welke manier je dat deed, wat je daardoor weet en hoe je daarom ontwerpt.
5.4 Je vertelt je verhaal in samenhangende visueel essays en ontwerpen. 

Persoonlijke invulling

Eigen, inhoudelijke invulling in relatie tot nieuwe praktijken en het semesterniveau.

Praktische opdracht

Inhoud Je laat aan peers op masterniveau zien hoe je design research deed en wat dat je opleverde. Je plaatst je ontwerpvraag in context, verbindt kennis die je ontwerpend en verdiepend opdeed en laat zien hoe je deze doorvertaalde in je ontwerp. Je deelt je visie, en daarmee de keuzes die je maakt.

Vorm Visueel essay in een medium dat bij jou en je nieuwe praktijk past. Zorg ervoor dat je tekst en beeld gelijkwaardig inzet, in een vormgeving die je verhaal ondersteunt. Je visueel essay heeft (afhankelijk van het medium dat je kiest) 10.000 woorden of 0,5 uur kijktijd.

In de opbouw van je visueel essay komen de volgende onderdelen in ieder geval terug:
*inleiding op je design research
*hoofdstukken
*conclusie
*lexicon
*bronnenlijst en notenapparaat
*colofon

Context Publiek van peers.

Inleveren Deel je publicatie een week voor het examen via je Research Blog met je beoordelaars (opgenomen in planning) en met wdka.masterdesign@hr.nl
En levert, als dat relevant is, op dat zelfde moment vijf analoge versies in op kamer W4.145.

NIEUWE PRAKTIJKEN 4

Niveau Semester 4

Expert Je zet methoden van design research en storytelling zelfstandig en kritisch in om je ontwerpvraag te beantwoorden.

Nieuwe Praktijken
*Je draagt als uniek expert de waarde van je design research uit in een relevante context.
*Je hebt een strategisch ontwikkeld netwerk.

Professioneel handelen

MD 3. Innoverend vermogen
De ontwerper ontwikkelt en verdiept zijn/haar werk(wijze) en innoveert daardoor binnen zijn/haar eigen praktijk en sociale en design contexten.

Professioneel handelen
3.1 Je zet nieuwe kennis en vaardigheden in.
3.2 Je ontwikkelt veranderprocessen (mede).
3.3 Je draagt bij aan recente inzichten binnen je eigen context.

MD 4. Organiserend vermogen
De ontwerper organiseert en realiseert zijn/haar design research en ontwerp.

Professioneel handelen
4.1 Je vindt via je design research een nieuwe rol als expert.
4.2 Je vormt een nieuw netwerk.
4.3 Je ontwikkelt een strategie voor je nieuwe praktijk.

MD 6. Omgevingsgerichtheid
De ontwerper positioneert zijn/haar design research en werk(wijze) met een overtuigende visie in sociale en design contexten.

Professioneel handelen
6.1 Je verhoudt je tot nieuwe praktijken en sociale ontwikkelingen die internationaal en actueel zijn.
6.2 Je positioneert je binnen je context als expert.
6.3 Je debatteert over je visie.
6.4 Je deelt de waarde van je design research en ontwerpen.

Persoonlijke invulling

Eigen, inhoudelijke invulling in relatie tot nieuwe praktijken en het semesterniveau.

Praktische opdracht

Inhoud
*Vooruitblik op Strategie: Je kijkt vanuit je nieuwe rol naar je strategie en beziet dit vanuit de totaliteit van de behandelde lemma’s. Je gaat in op je expertise (je lexicon) en het daarbij horende netwerk waarbinnen je gaat opereren. Je neemt je visie op waarde en participanten mee en hebt een aanzet tot strategie ontwikkeld vanuit een objective en geeft hiermee je nieuwe praktijk richting (map 6).
*Eindreflectie op Professioneel Handelen: In deze reflectie kijk je naar alle facetten van je professionele handelen. Je toont via sleutelwerken aan dat je de zeven competenties van de Master Design een eigen invulling hebt gegeven en weet in te zetten in een nieuwe rol en nieuwe praktijk. In het reflectiedocument beschrijf je dit handelen (wat deed je?) en laat je sleutelwerken zien die dit aantonen (map 1).

Vorm NP4-portfolio (maps met eindreflectie op professioneel handelen en strategie bezien vanuit NP – en zelfgekozen lemma’s), presentatie (10 minuten) en gesprek (35 minuten)

Je kunt gebruik maken van de in de MD-blog geplaatste geplaatste NP-maps maar uiteraard ook zelf een geschikte vorm ontwerpen.
Context Docenten

Inleveren Deel je NP4-Portfolio uiterlijk 5 dagen voor het gesprek via je Research Blog met je beoordelaars (die vind je in het NP4-rooster) en met wdka.masterdesign@hr.nl