SHOW MENU

Criteria Toetsen Semester 3

Hieronder vind je de criteria van alle toetsen van semester 3.

DESIGN ITERATIE

Niveau Semester 3

Gevorderd/Verdiepen Je zet methoden van design research en storytelling steeds zelfstandiger in om je ontwerpvraag te beantwoorden.

Design Research
*Je ontwikkelt een methodiek van samenhangende iteraties.
*Je ontwikkelt een eigen strategie om je ontwerpvraag op een relevante en onderbouwde manier te onderzoeken.

Professioneel handelen

MD 1. Creërend Vermogen
De ontwerper kan op basis van design research authentiek en betekenisvol design realiseren dat waardevol is binnen sociale en design contexten.

Professioneel handelen
1.3 Je vertaalt de opbrengsten van je design research in een ontwerp.

MD 2. Onderzoekend Vermogen
De ontwerper onderzoekt en beantwoordt een zelfgeformuleerde ontwerpvraag door op een strategische manier ontwerpend en verdiepend design research te doen.

Professioneel handelen
2.3 Je verbindt verschillende typen iteraties in je design research.
2.4 Je documenteert de opbrengsten van de verschillende iteraties in voor jou passende media.
2.5 Je ontwikkelt via je design research nieuwe kennis en vaardigheden.

MD 7. Vermogen tot samenwerken
De ontwerper schept voorwaarden voor samenwerkingen met relevante participanten.

Professioneel handelen
7.3 Je zet je eigen kwaliteiten bewust in als je samenwerkt.
7.4 Je neemt verantwoordelijkheid voor de uitkomst van de samenwerking.

Persoonlijke invulling

Eigen, inhoudelijke invulling in relatie tot nieuwe praktijken en het semesterniveau.

Praktische opdracht

Inhoud Presenteer je methode en ontwerp voor zover je die hebt ontwikkeld het afgelopen semester. Presenteer interactief, met middelen en media die passen bij het karakter en de inhoud van je werk. Denk goed na over hoe je je publiek meeneemt in je werk: laat je (aspecten uit) iteraties ervaren? Presenteer je werk in slides, stal je werken uit, maak combinaties hiervan, alles wat relevant is om je aanpak over te brengen. Je hebt in totaal een uur voor presentatie en voor vragen en feedback van je publiek (docenten en medestudenten). Neem zelf de regie om deze tijd en aandacht te verdelen.

Deze presentatie moet voelen als een try-out van je eindpresentatie tijdens het examen. Op deze manier beproef je de ruwe diamant die je komend semester gaat polijsten.

Vorm Iteratie (45 minuten).

Context Docenten, medestudenten, door jou uitgenodigde participanten

Data Nader te bepalen

Inleveren Niet van toepassing

BLOGPOST

Niveau Semester 3

 Gevorderd/Verdiepen Je zet methoden van design research en storytelling steeds zelfstandiger in om je ontwerpvraag te beantwoorden.

Storytelling
*Je reflecteert genuanceerd en kritisch op je design research.
*Je deelt je design research op een navolgbare en overtuigende manier.

Professioneel handelen

MD 5. Communicatief vermogen
De ontwerper deelt zijn/haar design research, keuzes en ontwerp in heldere en overtuigende storytelling met participanten, experts en peers.

Professioneel handelen
5.2 Je brengt ontwerpend en verdiepend design research samen in je verhaal.
5.3 Je deelt door tell & show wat je onderzocht, op welke manier je dat deed, wat je daardoor weet en hoe je daarom ontwerpt.

Persoonlijke invulling

Eigen, inhoudelijke invulling in relatie tot nieuwe praktijken en het semesterniveau.

Praktische opdracht

Inhoud Je vertelt een samenhangend deel van je design research in een blogpost. Je laat je ontwerpvraag in context zien, en verbindt kennis die je ontwerpend en verdiepend opdeed.

Vorm Blogpost (leestijd maximaal 10 minuten*) waarin je tekst en (bewegend) beeld gelijkwaardig inzet, in een vormgeving die je verhaal ondersteunt.
*Wanneer je kiest voor geschreven tekst ca. 1500 woorden.

Context Publiek van peers

Inleveren Deel je blogpost op de afgesproken dag uiterlijk om 10.00 uur met de beoordelaars en wdka.masterdesign@hr.nl

NIEUWE PRAKTIJKEN 3

Niveau Semester 3

Gevorderd/Verdiepen Je zet methoden van design research en storytelling steeds zelfstandiger in om je ontwerpvraag te beantwoorden.

Nieuwe Praktijken
*Je herkent de waarde van je design research in een relevante context.
*Je ontwikkelt je netwerk strategisch.

Professioneel handelen

MD 3. Innoverend vermogen
De ontwerper ontwikkelt en verdiept zijn/haar werk(wijze) en innoveert daardoor binnen zijn/haar eigen praktijk en sociale en design contexten.

Professioneel handelen
3.2 Je ontwikkelt veranderprocessen (mede).
3.3 Je draagt bij aan recente inzichten binnen je eigen context.

MD 4. Organiserend vermogen
De ontwerper organiseert en realiseert zijn/haar design research en ontwerp.

Professioneel handelen
4.3 Je ontwikkelt een strategie voor je nieuwe praktijk.

MD 6. Omgevingsgerichtheid
De ontwerper positioneert zijn/haar design research en werk(wijze) met een overtuigende visie in sociale en design contexten.

Professioneel handelen
6.2 Je positioneert je binnen je context als expert.
6.3 Je debatteert over je visie.
6.4 Je deelt de waarde van je design research en ontwerpen.

Persoonlijke invulling

Eigen, inhoudelijke invulling in relatie tot nieuwe praktijken en het semesterniveau.

Praktische opdracht

Inhoud
*Reflectie op Waarde & Participanten: Je gaat in op de waarde die je vanuit je design research ontwikkelt en het professionele handelen dat daarbij hoort (map 4). Door tijdig te kijken voor wie en met welke je producten en diensten (je ontwerpen) je wilt ontwikkelen krijgt je professionele handelen meer scherpte en kun je een strategie ontwikkelen ten behoeve van het design als uitkomst van je design research.
*Reflectie op Professioneel Handelen: In deze reflectie kijk je naar je veranderende professionele handelen. In het reflectiedocument beschrijf je dit handelen (wat deed je?) en laat je sleutelwerken zien die dit aantonen (map 1). De zeven competenties van de Master Design geven hier richting aan
*Reflectie op Extern Programma: Je reflecteert op de vaardigheden, kennis en/of expertise die je in je eigen programma opdeed en welke impact die op je nieuwe rol hebben. Als je externe programma uit verschillende onderdelen bestond, kan je het beste een blogpost wijden aan ieder onderdeel.

Vorm NP3-portfolio (maps met reflectie op professioneel handelen en op waarde & participanten en verslag extern programma), presentatie (10 minuten) en gesprek (35 minuten). Reflectie op Extern Programma in een blogpost (800-1000 woorden).
Je kunt gebruik maken van de in de MD-blog geplaatste geplaatste NP-maps maar uiteraard ook zelf een geschikte vorm ontwerpen.

Context Docenten

Data Deel je NP3-Portfolio uiterlijk de maandag voor het gesprek om 10.00 uur via je Research Blog met je beoordelaars (die vind je in het NP2-rooster) en met wdka.masterdesign@hr.nl