SHOW MENU

Criteria Toetsen Semester 2

Hieronder vind je de criteria van alle toetsen van semester 2.

DESIGN METHODEN

Niveau Semester 2

Inleidend/Afbakenen Je experimenteert met voor jou relevante methoden van design research en storytelling om je ontwerpvraag te kunnen beantwoorden.

Design Research
*Je onderzoekt ontwerpende en verdiepende methoden voor jouw design research.
*Je werkt praktisch en procesmatig aan je design research.

Professioneel handelen 

MD 1. Creërend Vermogen
De ontwerper kan op basis van design research authentiek en betekenisvol design realiseren dat waardevol is binnen sociale en design contexten.

Professioneel handelen
1.2 Je ontwerpt tools en scenario’s ten behoeve van je eigen onderzoeksmethoden.

MD 2. Onderzoekend Vermogen
De ontwerper onderzoekt en beantwoordt een zelfgeformuleerde ontwerpvraag door op een strategische manier ontwerpend en verdiepend design research te doen.

Professioneel handelen
2.2 Je zorgt voor een passende doorontwikkeling van je (ontwerp)vragen binnen je design research.
2.4 Je documenteert de opbrengsten van de verschillende iteraties in voor jou passende media.
2.5 Je ontwikkelt via je design research nieuwe kennis en vaardigheden.

MD 7. Vermogen tot samenwerken
De ontwerper schept voorwaarden voor samenwerkingen met relevante participanten.

Professioneel handelen
7.2 Je ontwikkelt een proces dat recht doet aan alle voor jouw design research relevante participanten.

Persoonlijke invulling

Eigen, inhoudelijke invulling in relatie tot nieuwe praktijken en het semesterniveau.

Praktische opdracht

Inhoud Je laat je eigen design research zien en ook (deels) ervaren. Ga in op welke ontwerpende en verdiepende methoden voor jou werken om je deelvragen/aannames te beantwoorden. Welke tools en scenario’s ontwierp je voor je methoden? En hoe richt je van hieruit je werkplan/strategie voor het derde semester in?

Vorm Interactieve presentatie (30 minuten); integreer 10 minuten waarin je beoordelaars vragen kunnen stellen.

Context Docenten en medestudenten

Inleveren Lever digitaal presentatiemateriaal na de toets in bij wdka.masterdesign@hr.nl

EXPERTLEZING

Niveau Semester 2

Inleidend/Afbakenen Je experimenteert met voor jou relevante methoden van design research en storytelling om je ontwerpvraag te kunnen beantwoorden.

Storytelling
*Je reflecteert door de opbrengsten van de verschillende iteraties van je design research met elkaar te verbinden.
*Je deelt je design research op een navolgbare manier.

 Professioneel handelen

MD 5. Communicatief vermogen
De ontwerper deelt zijn/haar design research, keuzes en ontwerp in heldere en overtuigende storytelling met participanten, experts en peers.

Professioneel handelen
5.1 Je reflecteert alleen en met anderen op je design research en ontwerpen.
5.3 Je deelt door tell & show wat je onderzocht, op welke manier je dat deed, wat je daardoor weet en hoe je daarom ontwerpt.

Persoonlijke invulling

Eigen, inhoudelijke invulling in relatie tot nieuwe praktijken en het semesterniveau.

Praktische opdracht

Inhoud Een expertlezing met één of meer voor jou belangrijke expert(s). Centraal staat hoe deze expert(s) bijdragen aan je ontwerpvraag. De sessie verhoudt zich ook tot de context van je design research en de positie van de expert(s) in het actuele debat. Je start met een introductie over je design research en de relevantie van je expert(s). Ook modereer je interactie met je publiek. Afrondend laat je zien wat de sessie je heeft opgeleverd.

Vorm
>Scenario (ca. 300 woorden) voor je expertlezing, waarin je laat zien hoe jouw expert(s) zich verhoudt tot jouw design research en het actuele debat. Geef aan welke deelvraag je via je expert kunt beantwoorden. Het werken met een expert is behalve een manier om kennis te vergaren een reflectietechniek: je kunt je eigen (prille) ideeën met je expert bespreken. Laat zien in welke vorm je de expertlezing wilt gieten (presentatie, interview, paneldiscussie, enz). Beredeneer waarom deze expert voor jouw publiek interessant is, en hoe je dat betrekt. Beschrijf tenslotte hoe je de sessie gaat documenteren.
>Persbericht (100 woorden met beeld)
>Expertlezing (45 minuten) tijdens online event

Context Docenten, medestudenten, door jou uitgenodigd publiek en MD-publiek

Inleveren De Expertlezingen vinden plaats tijdens een online event op vrijdag 2 oktober 2020.
Deel het volgende via je Research Blog:
*definitief scenario uiterlijk maandag 7 september, 10.00 uur
*persbericht uiterlijk maandag 7 september, 10.00 uur Deel dat ook in je eigen netwerk!

NIEUWE PRAKTIJKEN 2

Niveau Semester 2

Inleidend/Afbakenen Je experimenteert met voor jou relevante methoden van design research en storytelling om je ontwerpvraag te kunnen beantwoorden.

Nieuwe Praktijken
*Je weet wat de professionele en sociale context van je design research is.
*Je begint een relevant netwerk te ontwikkelen.

Professioneel handelen

MD 3. Innoverend vermogen
De ontwerper ontwikkelt en verdiept zijn/haar werk(wijze) en innoveert daardoor binnen zijn/haar eigen praktijk en sociale en design contexten.

Professioneel handelen
3.1 Je zet nieuwe kennis en vaardigheden in.

MD 4. Organiserend vermogen
De ontwerper organiseert en realiseert zijn/haar design research en ontwerp.

Professioneel handelen
4.1 Je vindt via je design research een nieuwe rol als expert.
4.2 Je vormt een nieuw netwerk.

MD 6. Omgevingsgerichtheid
De ontwerper positioneert zijn/haar design research en werk(wijze) met een overtuigende visie in sociale en design contexten.

Professioneel handelen
6.3 Je debatteert over je visie.

Persoonlijke invulling

Eigen, inhoudelijke invulling in relatie tot nieuwe praktijken en het semesterniveau.

Praktische opdracht

Inhoud
*Reflectie op Rol: Je gaat in op je rol (map 3) en het professionele handelen dat daarbij hoort. Deze rol is een belangrijke medebepaler voor de bandbreedte van je design research. De expertise die je zoekt en wilt vinden, is de kern van je nieuwe praktijk en heeft alles te maken met de rol die jij jezelf toebedeelt. Door je rol duidelijk te benoemen en ernaar te handelen, krijg je veel helderheid in de verdere loop van je design research. Het biedt focus in je handelen – wat doe en kan ik wel en wat niet. Daarmee zet je een goede basis neer om in het derde semester aan het werk te gaan met de waarde van je design research.
*Reflectie op Professioneel Handelen: In deze reflectie kijk je wederom naar je veranderende professionele handelen. In het reflectiedocument beschrijf je dit handelen (wat deed je?) en laat je sleutelwerken zien die dit aantonen (map 1). De zeven competenties van de Master Design geven hier richting aan. Je beschrijft als uitkomst van deze reflectie ook wat je het komende semester verder wilt ontwikkelen en welke actie je daarvoor onderneemt.

Vorm NP2-portfolio (maps met reflectie op professioneel handelen en rol), presentatie (10 minuten) en gesprek (35 minuten)
Je kunt gebruik maken van de in de MD-blog geplaatste NP-maps maar uiteraard ook zelf een geschikte vorm ontwerpen.
Context Twee docenten

Inleveren Deel je NP2-Portfolio uiterlijk de maandag voor het gesprek om 10.00 uur via je Research Blog met je beoordelaars (die vind je in het NP2-rooster) en met wdka.masterdesign@hr.nl