Tijdens de opleiding werk je binnen de competenties aan je professionele handelen. Per competentie vind je hieronder hoe dat professionele handelen er binnen de Master Design uitziet. Aan het eind heb je je eigen invulling van dat handelen vonden, en geef je daarmee invulling aan je rol binnen je nieuwe praktijk.
De drie leerlijnen zijn verbonden met specifieke competenties:
* Design Research: MD 1-2-7
* Storytelling: MD 5
* Nieuwe Praktijken: MD 3-4-6
MD 1. Creërend Vermogen
De ontwerper kan op basis van design research authentiek en betekenisvol design realiseren dat waardevol is binnen sociale en design contexten.
Professioneel handelen
1.1 Je gebruikt de specifieke mogelijkheden van (nieuwe) media, technieken en materialen in het ontwerpen van je iteraties.
1.2 Je ontwerpt tools en scenario’s ten behoeve van je eigen onderzoeksmethoden.
1.3 Je vertaalt de opbrengsten van je design research in een ontwerp.
MD 2. Onderzoekend Vermogen
De ontwerper onderzoekt en beantwoordt een zelfgeformuleerde ontwerpvraag door op een strategisch manier ontwerpend en verdiepend design research te doen.
Professioneel handelen
2.1 Je stelt (ontwerp)vragen die je via ontwerpende en verdiepende methoden onderzoekt.
2.2 Je zorgt voor een passende doorontwikkeling van je (ontwerp)vragen binnen je design research.
2.3 Je verbindt verschillende typen iteraties in je design research.
2.4 Je documenteert de opbrengsten van de verschillende iteraties in voor jou passende media.
2.5 Je ontwikkelt via je design research nieuwe kennis en vaardigheden.
MD 3. Innoverend vermogen
De ontwerper ontwikkelt en verdiept zijn/haar werk(wijze) en innoveert daardoor binnen zijn/haar eigen praktijk en sociale en design contexten.
Professioneel handelen
3.1 Je zet nieuwe kennis en vaardigheden in.
3.2 Je ontwikkelt veranderprocessen (mede).
3.3 Je draagt bij aan recente inzichten binnen je eigen context.
MD 4. Organiserend vermogen
De ontwerper organiseert en realiseert zijn/haar design research en ontwerp.
Professioneel handelen
4.1 Je vindt via je design research een nieuwe rol als expert.
4.2 Je vormt een nieuw netwerk.
4.3 Je ontwikkelt een strategie voor je nieuwe praktijk.
MD 5. Communicatief vermogen
De ontwerper deelt zijn/haar design research, keuzes en ontwerp in navolgbare storytelling met experts, peers en andere participanten.
Professioneel handelen
5.1 Je reflecteert alleen en met anderen op je design research en ontwerpen.
5.2 Je brengt ontwerpend en verdiepend design research samen in je verhaal.
5.3 Je deelt door tell & show wat je onderzocht, op welke manier je dat deed, wat je daardoor weet en hoe je daarom ontwerpt.
5.4 Je vertelt je verhaal in samenhangende visueel essays en ontwerpen.
MD 6. Omgevingsgerichtheid
De ontwerper positioneert zijn/haar design research en werk(wijze) met een overtuigende visie in sociale en design contexten.
Professioneel handelen
6.1 Je verhoudt je tot nieuwe praktijken en sociale ontwikkelingen die internationaal en actueel zijn.
6.2 Je positioneert je binnen je context als expert.
6.3 Je debatteert over je visie.
6.4 Je deelt de waarde van je design research en ontwerpen.
MD 7. Vermogen tot samenwerken
De ontwerper schept voorwaarden voor samenwerkingen met relevante participanten.
Professioneel handelen
7.1 Je organiseert samenwerkingen.
7.2 Je ontwikkelt een proces dat recht doet aan alle voor jouw design research relevante participanten.
7.3 Je zet je eigen kwaliteiten bewust in als je samenwerkt.
7.4 Je neemt verantwoordelijkheid voor de uitkomst van de samenwerking.