In de Master Design werken we op verschillende manieren met elkaar. In workshops delen we kennis en oefenen met relevante methoden en technieken. In door ons én door jullie geïnitieerde lezingen exploreren we actuele ontwerppraktijken. En in alle zelfstudie, die ook een belangrijk onderdeel is van de studie, werken jullie aan je eigen projecten, het voorbereiden op workshops, de deliverables en toetsen.
Tijdens coaching reflecteer je op specifieke aspecten van je design research. Het zijn de momenten waarop je gesprekken met docenten of peers aangaat over je proces. Je bereidt deze sessies goed voor, zowel in wat je praktisch wilt bespreken als in de manier waarop je wilt reflecteren op wat je aan het doen bent.
Tijdens de opleiding ben je de reflective practitioner die wetenschapper Donald Schön beschrijft: professionals die denken in en over hun acties. Vertaald naar design research bedoelt hij dat je itererend keuzes maakt tijdens je proces, én momenten zoekt om (hardop) na te denken over dat proces en je keuzes. De vele gesprekken die je hebt met je docenten, peers, experts en participanten, helpen je reflecteren. Die gesprekken zijn vraaggestuurd, jij bent degene die in eerste instantie bepaalt waarover ze gaan. Je gesprekspartner geeft feedback en bevraagt je waar nodig. Los van deze door jou geregisseerde sessies krijg je feedback tijdens de workshops en beoordelingen.
Naast de reflectiegesprekken die je met anderen hebt, helpt het werken aan je research blog je om je ideeën helder te krijgen en te delen met anderen. Dat geldt ook voor alle presentaties & publicaties die je maakt. Uiteindelijk krijg je al reflecterend je storytelling scherp.
Binnen de Master Design reflecteer je met verschillende soorten coaches:
Docenten Met hen reflecteer je op je design research, op de storytelling rondom je project en op je nieuwe praktijk. Samen bespreek je wat goed gaat en wat beter kan. Docenten kunnen je vragen kwesties, zoals je strategie, je positionering, of de navolgbaarheid van je keuzes, te verhelderen.
Je spreekt de docenten tijdens sessies die maandelijks zijn ingepland op de woensdag. Jouw specifieke vragen zijn aanleiding bij een bepaalde docent aan te schuiven om te reflecteren.
Peers Dit is een van je studiegenoten die je vanwege zijn/haar onderzoeksgebied, beroepspraktijk of didactische vaardigheden graag als sparringpartner wilt hebben voor bepaalde vragen. Je maakt waar nodig afspraken, net als met de docenten op basis van de vraag die je wilt bespreken.
Experts & participanten Ook het reflecteren met je experts & participanten is belangrijk binnen je design research. Je formuleert gaandeweg steeds specifiekere vragen die je met hen wilt beantwoorden. Zij geven je informatie, maar helpen je ook in het checken van de keuzes die je doet. Je initieert dit soort ontmoetingen zelf.
Donad A. Schön, The reflective practitioner, How professionals think in action (Ingram Publisher Services US, 1984)